lördag 20 augusti 2016

"Och bergen svarade" av Khaled Hosseini

Författare: Khaled Hosseini
Titel: Och bergen svarade
Genre: Drama
Antal sidor: 360
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: And the mountains echoed
Översättare: Rose-Marie Nielsen
Serie: -
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 10 augusti 2016




Första meningen: Visst.

Baksidetext
I den fattiga lilla byn Shadbagh i Afghanistan säljer Sabor sin fyraåriga dotter Pari när han inte längre kan försörja sin växande familj. Pari och hennes bror kommer för alltid att känna saknaden av varandra, och den dag de äntligen möts igen är det kanske redan för sent...

Min kommentar
Ett av mina mest lyckosamma misstag är det när jag missade att avbeställa Tusen strålande solar när den var månadens bok i bokklubben. En väldigt bra och mycket berörande bok. Jag har länge velat läsa mer av Khaled Hosseini och nu var det alltså äntligen dags. En bok som jag hört många olika åsikter om.

Jag önskar så att jag hade läst den här i pappersformat i stället för e-bok. Helt ärligt så blir jag bara trött när jag behöver trycka sex gånger för att ha läst en sida. Det övergår mitt förstånd varför e-böcker inte kan ha samma sidnumrering som pappersboken. Dessutom kräver nästan den här boken att man bläddrar fram och tillbaka. Med en e-bok fungerar inte det. Det är ju dock inte bokens fel så nog om detta.

Boken består av nio långa kapitel, de berättas av olika personer och man kan väl säga att de var och en behandlar ett livsöde. Som naturligtvis hör ihop på något sätt. Det börjar med en saga, som pappa berättar för syskonen Abdullah och Pari. Redan där står det helt klart vart berättelsen är på väg. Det gör att det blir förutsägbart, men det gör inget för det är nämligen de här olika levnadsödena som är det intressanta. Inte slutet i sig.

Tyvärr, för mig och e-boken, så berättas det inte i kronologisk ordning. Hopp mellan berättare klarar jag oftast, men i kombination med hopp i tiden blir det nästan omöjligt att hålla ordning på vad som redan hänt och vad som inte gjort det när jag byter tråd. När det även dyker upp tillbakablickar i tillbakablickarna så blir det extra jobbigt. Speciellt som det ibland är svårt att avgöra var de börjar och slutar. Det blir helt enkelt för hoppigt.

Många av berättelserna innehåller sidospår som aldrig avslutas och det får mig att önska att Hosseini kommer att skriva en egen bok om de här karaktärerna. Det här känns nästan mer som en novellsamling fast med i många fall gemensamt persongalleri och varje "novell" hade egentligen räckt till en egen roman. Vissa av berättelserna hade inte behövts för sammanhangets skull och jag hade egentligen önskat att mer tid hade ägnats åt Abdullah och hur han hamnade där han var. Detsamma gäller även Pari. Det är ju ändå deras historia. Väl.

Jag funderar fortfarande på om slutet är lyckligt eller olyckligt. Vad jag vet är att detta är en fantastiskt berättad historia. Och den är sorglig, men ändå full av hopp.

Boktipsets estimerade betyg var 4,1 och genomsnittet 3,63 (beräknat på 606 betyg).
Goodreads hade den 4,02 i genomsnitt (beräknat på 199 443 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Och bergen svarade: Lottens bokblogg, Bokgalleriet och Fru E:s böcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Och nu blir jag nog tvungen att låna den här av mormor :) Jag gav den till henne i födelsedagspresent för ett par år sedan och hon älskade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du också kommer att gilla den :)

      Radera
  2. Den här har länge stått på min läslista, någon gång ska jag läsa den, men det blir nog Tusen strålande solar först.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen strålande solar tyckte jag bättre om, men denna var väldigt bra också.

      Radera
  3. Tyckte så mycket om Hosseinis Flyga draka och har precis påbörjat Tusen stårlande solar, vilken jag bara hört positiva ord om. Har även Och bergen svarade i min bokhylla för kommande läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyga drake har jag inte läst, bara sett, men Tusen strålande solar är väldigt bra.

      Radera
  4. Jag älskar Hosseinis böcker. Jag har läst alla tre och tycker att de alla är fantastiska, var och en på sitt sätt. Måhända är det svårare att greppa boken om man inte har den i pappersformat. Själv läste jag den som "vanlig" bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste läsa Flyga drake också, har bara sett den som film. Jag tror faktiskt att Och bergen svarade hade vunnit på om jag hade läst den som pappersbok, jag kände ett nästan maniskt behov av att bläddra tillbaka och kolla upp saker :)

      Radera
  5. Flyga drake är den bästa enligt mig, men jag älskade Tusen strålande solar också. Den här förhandsbeställde jag när den kom men den levde väl inte helt upp till förväntningarna. Som alltid fantastiskt språk och en sorglig men vacker historia. Ändå inte lika berörande som Flyga drake och Tusen strålande solar. Men det gär är helt klart en favoritförfattare hos mig, hans böcker är ett måste i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara sett Flyga drake som film och jag har nog inte bestämt mig än för om jag ska läsa den eller ej. Filmen före boken brukar inte gå så bra. För min del blev det nog lite för splittrat för att jag skulle bli lika involverad som jag blev i Tusen strålande solar. Jag hade ju liksom precis börjat komma någon nära, då byttes person :(

      Radera
  6. Flyga drake som film har inte mycket med boken att göra. Mindre än vanligt liksom. Så låt inte den avskräcka dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, då kanske jag borde läsa Flyga drake :)

      Radera