måndag 29 augusti 2016

TV-serie: Castle - Säsong 6

Titel: Castle - Säsong 6
Originaltitel: Castle
Genre: Crime
Skapad av: Andrew W. Marlowe
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Jon Huertas, Susan Sullivan, Molly C. Quinn
Premiär: 2013-09-23
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 23
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD juni-augusti 2016






Handling
Efter Castles häpnadsväckande frieri till Beckett, vad händer sedan? Den karismatiska deckarduon står inför helt nya utmaningar med både bröllopsplaner och spännande brottsfall att lösa i sjätte säsongen av Castle. Becketts nya jobb och Castles hängivenhet innebär en rad komplikationer som kan sluta med att de skiljs åt för alltid. Dessutom är Castle mindre road av att hans dotter flyttat ihop med sin nye frisinnade pojkvän.

Min kommentar
Ja, vi är fortfarande lika glada i den här serien och det är verkligen inte speciellt vanligt att en serie håller så här länge. Eftersom detta är sjätte säsongen så kan man nog betrakta hela inlägget som en enda stor spoiler för tidigare säsonger.

Anledningen till att vi ännu inte har tröttnat på serien är nog att det hela tiden kommer nya idéer och handlingar, inget avsnitt är det andra likt. Och naturligtvis karaktärerna. Jag gillar dem allihop, de känns som mina vänner. Till och med Gates är en sympatisk och reko person nu. Ryan och Esposito är precis sådana vänner som jag skulle vilja ha, de backar alltid upp Beckett (och Castle) och deras olikheter gör att det nästan alltid blir roliga dialoger. Castle själv får lite minuspoäng när han blir överbeskyddande (och otrevlig) när Alexis flyttar ihop med sin icke godkända pojkvän. Samspelet och kemin mellan alla karaktärer är obetalbara.

När säsongen började var jag lite bekymrad över hur de skulle lösa problemet med att Beckett började jobba i Washington (naturligtvis tackade hon ja till jobbet). Jag blev lite besviken på hur de löste det, men har ingen aning om hur de skulle ha gjort annars. Tråden med mordet på Becketts mor fortsätter och får kanske ett avslut. Jag hoppas verkligen det. Trådar som fortsätter i all oändlighet blir bara trista till slut.

Den röda tråden genom hela säsongen är Becketts och Castles bröllopsplaner. Det är inte helt lätt att få ihop deras scheman. I sista avsnittet är det äntligen dags, men allt går fel. Slutet var inte alls vad jag förväntade mig. Naturligtvis avslutas det med en cliffhanger av Guds nåde. Nu ångrar jag lite att jag övertygat sambon om att vi måste se något annat emellan...

[spoiler]Efter att allt som har gått fel har rättats till så är Beckett till slut på plats i Hamptons och väntar på Castle. Han har varit och lämnat in Becketts skilsmässohandlingar och när de pratar i telefonen är han 20 minuter från hemmet. I nästa klipp får man se Castle och att en stor svart bil kommer upp bakom honom, den kör upp bredvid. Nästa scen är en timme senare, Castle har fortfarande inte kommit fram till bröllopet. Beckett ringer hans mobil, men får inget svar. I stället ringer det i hennes telefon. I nästa klipp ser man Beckett springa, i sin bröllopsklänning, fram till ett dike där Castles bil står och brinner.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 3,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 119 390 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Det här låter som en serie vi måste se, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter sex säsonger så är den fortfarande lika bra :)

      Radera
  2. Har blivit mer och mer nyfiken på den här serien när du skrivit om den, måste nog ta och börja kolla på den. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om du uppskattar en bra mordgåta och ironi så måste du kolla på denna :)

      Radera