söndag 7 augusti 2016

Månadsbokslut juli 2016

Antal lästa böcker i juli 2016: 7

48. Blindbock av Arne Dahl
49. Mambo i Chinatown av Jean Kwok
50. När allt förändrades av Robert A Heinlein m fl
51. Sfinx av Christine Falkenland
52. Brottsplats: Faithful place av Tana French
53. Svart som synden av Stephen Booth
54. De öde fälten av Elly Griffiths

Antal lästa sidor: 2565
Genomsnitt/dag: 82
Genomsnitt/bok: 366

Snittbetyg: 3,57

Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 0

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 2
Fantasy: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 4
Science fiction: 1
Skräck: 0
Thriller: 0

Boktolvan: 1
E-böcker: 0
Finish that series: 3
Hyllvärmare: 5

Kvinnor: 4
Män: 2
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 2
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 14
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 6
Antal bortskänkta böcker: 1

Månadens bästa: Mambo i Chinatown av Jean Kwok
Månadens sämsta: Sfinx av Christine Falkenland
Månadens överraskning: Mambo i Chinatown av Jean Kwok
Månadens besvikelse: Blindbock av Arne Dahl
Månadens otäckaste: När allt förändrades

Kommentar:
Jag vet inte vad jag ska säga om juli. Förutom: Vad hände? Jag tyckte jag läste lika mycket som jag brukar, men det blev ändå runt 500 sidor färre. Det kan visserligen bero på en veckas semester. Och då menar jag inte "ligga-vid-stranden-och-slappa-och-läsa-semester" utan en "åka-runt-och-se-så-mycket-som-möjligt-och-inte-ha-tid-för-läsning-semester". Kvalitetsmässigt blev juli också lite av en besvikelse. Två böcker fick 4 i betyg. En fick bara 2,5.

Hela fyra av de läsa böckerna ingår i någon serie. Jag är ganska så nöjd med att inga nya serier påbörjades i juli. Det händer verkligen inte ofta. Inga serier avslutades egentligen heller, det släpptes ju en ny Elly Griffiths i slutet av månaden.

Alla fem böcker som var planerade från början var hyllvärmare. Bara ett enda recensionsexemplar läst. Jag hann ju liksom inte med fler.

Så många som sex böcker las till min samling. Bara en av dem köpte jag själv. Tekniskt sett så ser jag den mer som en souvenir än en bok... En bok "glömdes". Det gör ett netto på +5.

Om månadens bästa: Mambo i Chinatown är en riktig äkta feelgood.
Om månadens sämsta: Sfinx var definitivt inte min typ av bok. Alls.
Om månadens överraskning: Jag trodde nog att jag skulle gilla Mambo i Chinatown, men den var så mycket mer än jag trodde.
Om månadens besvikelse: Nej, Blindbock var inte dålig, men det var förfärligt lite Arne Dahl över den.
Om månadens otäckaste: Många av novellerna i När allt förändrades fick mig att tappa hakan i ren förskräckelse.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

10 kommentarer:

  1. De där rec.exen som man aldrig tycks hinna med eller som man just när det ska väljas ny bok inte är sugen på ... Något av ett ständigt dåligt samvete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag egentligen har dåligt samvete för dem, men det gnager lite någonstans :)

      Radera
  2. Mambo i Chinatown överraskade mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde inte alls att den skulle vara det den var :)

      Radera
  3. Måste läsa Mambo i Chinatown snart. Den verkar så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är både allvarlig, mysig och rolig :)

      Radera
  4. Jag tänkte nog egentligen att Mambo i Chinatown skulle vara något för mig, och det verkar ju vara så. Ska väl nog prova den vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra.

      Radera
  5. Vad kul att du tyckte så mycket om Mambo i Chinatown :) Det är verkligen en härlig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nu väntar vi väl bara på filmen :)

      Radera