måndag 12 augusti 2024

Film: Snuten i Hollywood: Axel F

Titel: Snuten i Hollywood: Axel F
Originaltitel: Beverly Hills Cop: Axel F
Genre: Actionkomedi
Regissör: Mark Molloy
Manus: Will Beall, Tom Gormican, Kevin Etten
Skådespelare: Eddie Murphy, Joseph Gordon-Levitt, Taylour Paige, Judge Reinhold, John Ashton
Utgivningsår: 2024
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Netflix 13 juli 2024





Handling
Axel Foley håller är sitt vanliga odisciplinerade jag i Detroit när Billy Rosewood, nu privatdetektiv i LA och mångårig vän, kontaktar honom för att få hjälp. Foleys dotter, Jane Saunders, är en advokat inblandad i ett uppmärksammat fall och har blivit hotad. Foley ger sig av till Los Angeles, förnyar många bekantskaper och befinner sig mitt i en lömsk konspiration.

Min kommentar
Eftersom det regnade ordentligt på lördagen så blev det ännu en film då, det fanns inte något annat att göra egentligen. Och när vi ändå var nere i nostalgiträsket så tyckte jag att Snuten i Hollywood: Axel F kunde passa bra. Även detta är ju en franchise som jag gillar. Dock inte på långa vägar lika mycket som Ghostbusters ...

Egentligen så är detta samma film som originalet, fast med betydligt äldre skådisar, men inte alls på samma nivå. De känns lite trötta och oinspirerade. Till och med Serge dyker upp. Han är som vanligt ett kul inslag. Tyvärr så hamnar mitt fokus på hur gamla alla har blivit, i stället för på vad som händer. Faktiskt så är även soundtracket samma, men lite upphottat.

Kevin Bacon får göra en riktig skitstövel, en karaktär som han är väldigt bra på att göra. Joseph Gordon-Levitt är ett fräscht (och välkommet tillskott). Han gör sin roll riktigt bra. Jag läste att det här med att spela mot Eddie Murphy i Snuten i Hollywood lite fanns på hans bucketlist. Även dottern är ett bra tillskott. Hon är så gammal att hon borde ha varit född i tredje filmen, men jag minns inte om det var så. Bra i alla fall att det inte bara var de gamla gubbarna som var med.

Något jag uppskattar och tycker är bra är att de har lyckats behålla samtliga originalkaraktärers personlighet. Man känner ögonblickligen igen dem. Filmen har sina stunder av både action och humor, men däremellan blir det lite tunt. Och otroligt förutsägbar. Det var aldrig någon tvekan om vem som var inblandad.

Snuten i Hollywood: Axel F ger mig exakt vad jag förväntade mig och det är underhållande för stunden. Helt klart så blir den inget som jag kommer att minnas någon längre tid. När eftertexterna kom väntade jag bara på att det skulle komma ett upplägg för en fortsättning. Det gjorde det inte och jag hoppas det inte kommer någon.


Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 45 886 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 41k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar