torsdag 15 augusti 2024

Hett i hyllan #470

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Här är det fortfarande början av oktober 2021.
Det blev ju inte bara en bok på Bokträff Skåne den här dagen. Även 100 år med Lenni och Margot av Marianne Cronin fick följa med mig hem.

Den här boken var en vinst i en utlottning och inget jag valde själv. Faktum är att jag aldrig hört talas om den innan, men i efterhand har jag hört så mycket bra saker om den att jag har blivit ganska så nyfiken. Detta är ju typiskt en sådan bok som borde vara med i en Boktolva. Får se vad jag kan göra till nästa år.

Så här står det på baksidan:
Livet är kort. Ingen vet det bättre än 17-åriga Lenni som bor på en terminalvårdsavdelning på Glasgows sjukhus. När hon går med i en konstterapigrupp träffar hon Margot, en rebellisk åttiotreåring från avdelningen bredvid.

I väntan på det oundvikliga bestämmer de sig för ett gemensamt projekt: tillsammans ska de måla etthundra tavlor, en för varje år som de levt. Genom att gestalta och dela med sig av sina livsberättelser kommer de allt närmare varandra och Lenni inser vilken gåva livet kan vara även när det håller på att tas ifrån oss.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Det verkar vara en sorglig bok som ändå kan ge glädje.
    http://mosstanten.se/2024/08/15/hett-i-hyllan-264-doden-i-grytan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fin och hjärtevärmande låter den.

      Radera
  2. En helt okänd bok för mig.
    Jag missade ju förra veckan, men här kommer denna veckas heting
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/08/hett-i-hyllan-vecka-33-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade heller aldrig hört talas om den förrän jag vann den.

      Radera
  3. Den här såg jag på The English Bookshop och det brittiska prickiga omslaget är superhärligt!
    https://bokdivisionen.se/2024/08/15/hett-i-hyllan-en-berattelse-om-sex-och-makt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var jag ju tvungen att leta upp det omslaget 🙂 Det ser väldigt glatt och kul ut.

      Radera
  4. Hm, den var helt okänd för mig! https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/08/15/hett-i-hyllan-406/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var först efter jag hade vunnit den som jag började se den i flödet 🙂

      Radera