fredag 2 augusti 2024

Månadsbokslut juli 2024

Antal lästa böcker i juli 2024: 7

43. I den innersta kretsen av Viveca Sten
44. Skulden man bär av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
45. Strandcaféet av Lucy Diamond
46. All denna vrede av Cara Hunter
47. Så du vill ha det mörkare av Stephen King
48. Hembiträdet av Freida McFadden
49. Bödlarnas profetia av Ricky Strandberg

Sidor
Totalt lästa2601
Genomsnitt/dag83
Genomsnitt/bok371

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:1
300-399:4
400-499:1
500-599:0
600-699:1
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:1
2,5:0
3:0
3,5:2
4:3
4,5:1
5:0

Snittbetyg: 3,64

Serier
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier:2
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 0
Fantasy:0
Feelgood:1
Humor:0
Kriminalroman:3
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:2
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 1(7/12)
Finish That Series:2(12/18)
Hyllvärmare:4(33/42)
Tre på tre:0(3/3)
Vi möts igen:2(4/6)

Författare
Olika författare: 8
Ej läst tidigare:3

Kvinnor: 4
Män:4
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:1
Inbunden/Kartonnage:6
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:7
Streamingtjänst:0

Recensionsexemplar: 3

In/ut
Antal nykomna böcker: 3
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: All denna vrede av Cara Hunter
Månadens överraskning: Hembiträdet av Freida McFadden
Månadens besvikelse: Bödlarnas profetia av Ricky Strandberg
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: Strandcaféet av Lucy Diamond
Månadens otäckaste: All denna vrede av Cara Hunter

Kommentar:
Förvånande nog så blev det ganska mycket läst i juli. Trots minimal pendling och OS sista veckan. Underligt nog så upplevde jag det inte som att jag läste mycket, men det var ju några riktigt spännande böcker och där gick det undan. Antalet sidor blev faktiskt lite högre än vad det brukar vara numer. medan antalet böcker blev samma som de senaste månaderna; sju stycken. Snittet blev lägre än vanligt, 3,64, på grund av en enda bok faktiskt.

Fem av böckerna (Diamond, Hjorth & Rosenfeldt, Hunter, McFadden, Sten) ingår i olika serier och två av dem (Diamond, McFadden) är första delen i sin respektive serie. Samma antal, två alltså (Hjorth & Rosenfeldt, McFadden) är senaste/sista delen i sin. Nu är detta en sanning med modifikation, för i McFaddens serie kommer det en ny del om några veckor. Två är även antalet som ingår i min Finish That Series-utmaning (Hjorth & Rosenfeldt, Hunter). En Boktolva (Diamond) blev det också. Jag ligger före eller i fas i samtliga utmaningar.

Hyllvärmarna har en strykande åtgång i år och det blev fyra av den sorten i juli. Det mest fantastiska är att jag också, helt omedvetet, lyckas välja väldigt varma hyllvärmare. Alltså sådana som har varit med i Hett i hyllan. Tre av de fyra jag läste har varit med där. Även läsningen av recensionsexemplar gick över förväntan. Tre av dem blev det.

Tre nya böcker hittade hem till mig i juli. En av dem var en överraskning från förlaget, en köpte jag själv och en var ett recensionsexemplar som jag tackat ja till. Inga böcker flyttade ut så nettoresultatet blev +3.

Om månadens bästa: Men jösses vad Cara Hunter är bra. All denna vrede solklart bäst.
Om månadens överraskning: Nog för att jag trodde att jag skulle gilla Hembiträdet, men den var mycket bättre än jag förväntade mig.
Om månadens besvikelse: Jag hade ju läst en del negativa recensioner av Bödlarnas profetia, men jag blev ändå besviken.
Om månadens roligaste: Visst hände det att jag smålog ibland, men nej, ingen var rolig.
Om månadens mysigaste: Strandcaféet, det hade jag gärna besökt.
Om månadens otäckaste: Ibland händer det saker i verkligheten som får en bok att bli än otäckare. Precis det hände med All denna vrede.

4 kommentarer:

  1. Cara Hunters serie är verkligen bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här boken blev ju liksom extra otäck, när verkligheten imiterade dikten.

      Radera
  2. Cara Hunter är en favoritförfattare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver fantastiskt bra. Spännande och klurigt.

      Radera