måndag 20 december 2021

Film: A castle for Christmas (2021)

Titel: A castle for Christmas
Originaltitel: A castle for Christmas
Genre: Komedi
Regissör: Mary Lambert
Manus: Ally Carter, Kim Beyer-Johnson
Skådespelare: Brooke Shields, Cary Elwes, Lee Ross, Andi Osho, Eilidh Loan
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på Netflix 9 december 2021





Handling
Den kända amerikanska författaren Sophie råkar ta död på en populär karaktär i sin bestsellerserie. Hon reser till Skottland, där hennes pappa växte upp, för att undkomma "skandalen". Hon besöker slottet som hennes pappas pappa jobbade på och drabbas av en oemotståndlig lust att köpa det. Ägaren, en skotsk greve vid namn Myles, vill inte sälja till en utlänning, men han är i akut pengabehov. De försöker nå en kompromiss och Sophie flyttar in i slottet för att lära sig sköta det.

Min kommentar
Nästa julfilm att se blev A castle for Christmas, som jag inte hade hört speciellt mycket om, men det jag hade hört verkade vara okej. Och så utspelar den sig i Skottland. Bara det gör ju att jag vill se den.

I en replik i filmen säger någon att det finns 3000 slott i Skottland och det kändes som att vi besökte dem allihop när vi var där för ganska många år sedan nu. Dock så finns inte Dun Dunbar-slottet på riktigt. I alla fall inte i den här versionen. Inte heller var vi på det slott, Dalmeny House, där filmen spelades in. Ett ställe där vi var är Edinburgh flygplats och jag blev alldeles till mig när huvudpersonen landade där. Förmodligen ett tecken på att det var längesedan man reste någonstans nu.

Vyerna är alldeles fantastiska och slottet är också fint. Även om det verkar ha fler våningar än vad som syns på bilderna. Något som inte känns helt 100 är skådespeleriet. Varken Brooke Shields eller Cary Elwes känns trovärdiga. Det gör inte heller Cary Elwes dialekt och jag tycker inte att han ser ut som en skotte heller. Mer som en bedagad brat. Den övriga lokalbefolkningen blir jag omåttligt förtjust i och den där puben alltså, där hade jag gärna hängt.

Jag behöver väl knappt nämna att den är ruskigt förutsägbar, men det hör ju faktiskt till. Lite. Denna är lite väl över gränsen. Gick det inte lite väl snabbt att vända avsky till kärlek här? Det kändes inte heller som att det hände något som gjorde det befogat. Mot slutet av filmen dyker det upp ett nytt par, som checkar in på... hotellet/puben. Jag funderade länge på vad de hade med något att göra. Det hade de inte. Däremot så är de från filmerna The princess switch och deras förhållande får nu betraktas som bekräftat. Lite kul är det ju med karaktärer från andra filmer. Det blir lite meta.

A castle for Christmas är 1,5 timmes lagom underhållning, men det kommer inte att bli en julfilm som jag vill se fler gånger.



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 7 426 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 8 171 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Aha, det var därför se slängde in det där paret. Jag trodde det var någon förveckling på gång.

    Vi tyckte mycket samma, men jag tyckte faktiskt att huvudrollsinnehavarna hade kemi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag grunnade länge på det där paret och det var det tydligen fler som hade gjort 🙂

      För min del tror jag att kemin förstördes lite av att jag inte alls trodde på Cary Elwes.

      Radera