måndag 27 december 2021

Film: The unforgivable (2021)

Titel: The unforgivable
Originaltitel: The unforgivable
Genre: Drama
Regissör: Nora Fingscheidt
Manus: Peter Craig, Hilary Seitz, Courtenay Miles
Skådespelare: Sandra Bullock, Viola Davis, Vincent D'Onofrio, Jon Bernthal, Aisling Franciosi
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Storbritannien | Tyskland | USA
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på Netflix 23 december 2021





Handling
Ruth Slater har suttit i fängelse dömd för mord på en sheriff. När hon släpps, villkorligt, 20 år senare ska hon försöka återanpassa sig till ett samhälle som vägrar att förlåta henne. Hennes enda fokus är att hitta sin lillasyster, som hon tvingades lämna.

Min kommentar
Det var dags att bryta av julfilmstittandet med en "riktig" film och då hade vi upptäckt att det dykt upp en film med Sandra Bullock på Netflix. Hon är en av mina favoritskådespelare så jag tittar på allt hon är med i, utan att kolla vad filmen handlar om. Alltså var det dags för The unforgivable.

Nu var det några år sedan Sandra Bullock var med i något och det här kan nog vara hennes bästa roll. Hittills. Den är ganska annorlunda mot hennes tidigare roller. Eftersom jag gillar henne så blev det här en lite jobbig film att se. Jag kände både sympati och empati med hennes karaktär, men samtidigt så är det ju svårt att "heja på" en mördare. Jag kände mig rent förvirrad.

När filmen började så blev jag mycket orolig och irriterad. Den började nämligen precis så som jag avskyr. Bara en massa snabba klipp med mängder av människor. Jag visste inte vilka de var, hur de hörde ihop eller vad som hade hänt. Så sakteliga får vi veta allt. En otroligt snygg upphämtning.

Det som gör djupast intryck på mig är hur Ruth behandlas när hon kommit ut från fängelset. Av samhället, av kollegor, av arbetsgivare. Det är en berörande historia som vecklar ut sig och det är inte alls svårt att förstå att det är svårt att komma tillbaka. Jag gillar att historien berättas helt utan sentimentalitet, här finns bara ett tyst accepterande av sakernas tillstånd. Katies adoptivföräldrar förstår jag mig inte på alls, men jag tror dessvärre att deras sätt att handskas med problem är ganska vanligt. Dessvärre så försvinner inte jobbiga saker bara för att man inte låtsas om dem. Tvärtom.

Jag förväntade mig en twist här och jag antar att jag måste ha legat av mig för jag kunde inte gissa den. Det kan vara så att det gjorde filmen bättre. Slutet var eventuellt lite hastigt, men jag köper det. Mest för att jag vill.

Många är de moraliska frågor man har att ta ställning till i The unforgivable. Det handlar om hämnd. Det handlar om att förlåta. Inget av det speciellt enkelt.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 27 070 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 45 764 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer: