måndag 20 december 2021

Film: Love hard (2021)

Titel: Love hard
Originaltitel: Love hard
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Hernán Jiménez
Manus: Daniel Mackey, Rebecca Ewing
Skådespelare: Nina Dobrev, Jimmy O Yang, Darren Barnet, Heather McMahan, Matty Finochio
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Netflix 26 november 2021





Handling
En tjej på USA:s västkust faller för en kille på ostkusten i en dejtingapp. Hon beslutar sig för att överraska honom till jul och resa över hela kontinenten för att hälsa på honom. Där upptäcker hon att hon blivit catfishad, killen ser inte alls ut som på bilden. Däremot så finns killen på bilden på riktigt, i samma stad där hon nu befinner sig. Catfishen erbjuder sig att hjälpa henne att fånga in honom. Om hon går med på att låtsas vara hans flickvän över julen.

Min kommentar
Helgen då första advent infaller är det dags att börja titta på julfilmer. Det verkar finnas hur många som helst att välja mellan, men Love hard fick bli den första. Trots det väldigt låga betyget på olika filmsajter så verkar många "vanliga" människor ha gillat den. Åtminstone i mitt flöde.

Titeln på den här filmen är oerhört fyndig. Tycker jag nu när jag har sett filmen och förstår den. Jag vet inte om det är ett krav att vara göteborgare eller om det räcker med bara lite dålig humor för att tycka att den är rolig. Och då pratar jag bara om titeln.

Jimmy O Yang kan tyckas vara en otippad person i en romantisk julfilm, men han gör det riktigt bra. Natalie är en förfärlig personlighet. Hon är den där typen av människa som väldigt gärna vill ge sken av att ha en hög moral. Hon avskyr Thoreau, för han är tydligen ett svin. Hon avskyr texten till Baby it's cold outside, för med nutidens kritiska ögon så är det tydligen en våldtäktstext. Hon är vegetarian för att det är synd om djuren. De val hon gör, i sitt verkliga liv, motsäger dock precis allt om hög moral. Det visar återigen att det inte är vad man säger som är det viktiga, utan vad man faktiskt gör.

Detta är inte en ha ha-rolig film, den är mer stillsam och lågmäld. Det passar mig väldigt bra. Och charmig. Den är oerhört charmig. Scenen med kartongskyltarna är favoriten och den funkar även i den här versionen.

Jag gillar att filmen lite fokuserar på den ack så vanligt förekommande dubbelmoralen. Vad är egentligen värst, att ljuga om sitt utseende eller att ljuga om sin personlighet? Jag vet vad jag tycker i alla fall. Julstämningen är det väl lite si och så med, förutom de i lampor övertäckta husen så är det inte jättemycket. Den kunde egentligen ha utspelat sig vilken årstid som helst. I övrigt är den full av klyschor, förutsägbar och smörig. Precis som en julfilm ska vara.

Ett råd är att inte bry sig om vad "filmkritikerna" säger och att de sågar Love hard jäms med fotknölarna. Jag har ingen aning om vad de kan tänkas förvänta sig av en julfilm, för det är vad detta är. Trots allt. Dock lämnar den en liten fadd, obehaglig smak efter sig. När man plötsligt börjar fundera på vad som egentligen hände med Tag.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 40 655 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 26 525 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Jag gillade ju titeln (trots att jag inte är göteborgare ;-) ). Och det fanns en hel del bra med filmen. Men ändå, som sagt var, en del som lämnade en konstig eftersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste det ju räcka med dålig humor 😁 Ja, jag fick också en knepig eftersmak, men jag bestämde mig för att strunta i den.

      Radera