onsdag 1 december 2021

"Väktarna" av John Grisham

Författare: John Grisham
Titel: Väktarna
Genre: Thriller
Antal sidor: 375
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The guardians
Översättare: Kjell Waltman
Serie: -
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 10 november 2021




Första meningen: Duke Russell är oskyldig till de avskyvärda brott som han är dömd för, ändå är det meningen att han om en timme och fyrtiofyra minuter ska avrättas för dem.

Baksidetext
En ung advokat hittas skjuten till döds på sitt kontor. Trots att polisen egentligen inte hittar några bindande bevis riktas misstankarna mot en av advokatens tidigare klienter, den unge svarte Quincy Miller. Han fälls för mordet och döms till livstids fängelse. Miller bedyrar hela tiden att han är oskyldig och försöker från sin cell få någon att intressera sig för hans fall. Till slut får han kontakt med Guardian Ministries, en liten byrå som drivs av Cullen Post och som enbart tar sig an ett begränsat antal fall åt gången. När Post börjar engagera sig i Quincy Millers öde märker han snabbt att mäktiga människor såg till att sätta Miller i fängelse för tjugotvå år sedan, och att de inflytelserika krafterna fortfarande är aktiva...

Min kommentar
En av de där jobbiga dagarna, som det verkar finnas så många av nu för tiden, så plingade det till i min telefon och där fanns ett DM från ett förlag. De undrade om jag skulle vara intresserad av att läsa Väktarna... Inte ens en millisekund tvekade jag innan jag svarade. Trots att läslistan i november redan var ansträngd. Nu är det ju en gång så att Grisham hör till mina stora favoriter och den här boken skulle ändå till slut, på något sätt hamna hos mig. Den fick smita före, rätt rejält, i kön.

De senaste åren så har jag blivit lite besviken på Grishams böcker, men jag vet ju att han är som allra bäst när han ger sig på orättvisor och slåss för den lilla människan. Precis som i den här boken. Riktigt på topp är han inte, men hyfsat nära. Det är så mycket jag inte förstår och då menar jag inte vad gäller handlingen, utan hur vissa människor fungerar. Jag blir på riktigt rädd av att läsa den här historien.

Boken börjar med ett helt annat fall, en dödsdömd, som vi också får följa, parallellt med Quincy Millers fall. Det blir egentligen aldrig rörigt, men det blir lite hoppigt. Speciellt när båda fallen liksom blir större och grenar ut sig. Ibland får jag lite svårt att hålla isär dem. Karaktärerna är i övrigt lätta att tycka om/ogilla och dialogen känns bra igenom hela boken.

Det finns så mycket som gör mig upprörd i det här systemet, men mest är det två saker. Först och främst det här med att i USA så kan i stort sett vem som helst gå lite snabbutbildningar för att sedan kunna kalla sig sakkunnig och tjäna ganska stora pengar på att ljuga ihop vad som helst i en rättegång och kalla det vetenskap. Den andra saken är att fängslade brottslingar får vittna i rättegångar och även de ljuga ihop vad som helst. I utbyte mot att bli fria. Hur trovärdigt är det egentligen?

När man tänker på att för varje oskyldig människa som sitter inlåst så springer det runt en brottsling ute bland resten av oss, så tycker jag att man kan börja förstå riktigt hur hemskt detta är. Det är definitivt en tanke man ska ha med sig under läsningen. Ibland blir det nämligen lite tungrott. Kanske för att jag inte har någon som helst förståelse för hur amerikanskt rättsväsende fungerar. Emellanåt känns det som att jag sitter och läser ett juridiskt dokument, fullt av juridiska teknikaliteter. Det blir då och då lite torrt.

Jag var nog egentligen hela tiden orolig för att "fienden" skulle få tag i Quincy, ta död på honom precis lagom till att han blev fri. Huruvida detta sker eller ej tänker jag inte avslöja. Jag bara konstaterar att det är bra gjort att få mig att känna så där.

Väktarna lyckas inte beröra mig fullt ut, men den höjer mitt blodtryck rejält några gånger. Det är inte klokt att det får/kan gå till så här i ett modernt land på 2000-talet. Rättvisa får aldrig bli politik.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,14 i genomsnitt (beräknat på 85 653 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Väktarna: Ingen, än så länge.

2 kommentarer:

  1. Jaha, den här får nog hamna på önskelistan. Alla Grishams böcker gör ju det förr eller senare, men kanske den här får prio. De är ju fristående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en av fördelarna med Grisham, att han skriver fristående böcker. Oftast. Denna är en av de bättre jag har läst den senaste åren i alla fall.

      Radera