måndag 20 december 2021

Film: A Chance for Christmas (2021)

Titel: A Chance for Christmas
Originaltitel: A Chance for Christmas
Genre: Komedi
Regissör: Stefan Brogren
Manus: Brian Graves, Jacob Michael Keller
Skådespelare: Tori Anderson, Mykee Selkin, Bradley Hamilton, Lisa Langlois, Tim Progosh
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Kanada
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 5 december 2021





Handling
Christina Chance är en influencer som får sitt livs chans; hon kan få ett sponsorkontrakt med sitt drömmärke. Det enda hon behöver göra är att få 2 miljoner live-tittare. På julafton. Devon, marknadschefen, som är en av hennes största fans dyker upp för att hjälpa till. Han, som älskar det äkta med familjen, får sitt livs överraskning, medan Christina tvingar alla att följa hennes detaljerade manus.

Min kommentar
A Chance for Christmas hade väldigt bra betyg på filmsajterna. Till och med om man inte betänker att det är en julfilm. Det är ju oerhört ovanligt och naturligtvis lockade det. En söndag eftermiddag i soffan blev det dags att kolla om det ligger något i betyget.

Jag har nog anat det tidigare, men nu är jag helt säker; jag är väldigt svag för (jul)filmer med lite sensmoral. Jag skyller detta på all indoktrinering när jag var liten på 70-talet, då alla barnprogram var... speciella. Filmen är som Måndag hela veckan, men med jultema. Det kan tyckas gammalt och slitet, men det här är modernt och budskapet är viktigare än någonsin.

Den här familjen är komplett galen. Lite som en vanlig familj, lagom tokig. Kanske lite extra skruvad. För ovanlighetens skull så var det männen som var mest "normala" och det kändes lite annorlunda, men bra. Och nog för att jag gillar jul, men att ta sig igenom den i vad som tycks vara en evighetsloop... jag blev svettig av bara tanken.

Historien är egentligen väldigt simpel och budskapet är faktiskt ännu enklare, men det är nog bra med en påminnelse. Perfekt finns inte och det är bara korkat att försöka sträva efter det. Mer och större betyder inte bättre. Man behöver inte hitta på fräcka och tjusiga aktiviteter, ibland räcker det att bara hänga. Huvudsaken och är att man gör det tillsammans och att det är det som är det viktiga.

Kanske har mina förväntningar sänkts, eftersom det ju finns ganska många, ganska usla julfilmer, men jag gillade detta A Chance for Christmas. Den är charmig, mysig, rolig och den gör sitt jobb. Dessutom är det så att trots att jag inte alls gillar att baka själv så älskar jag att se andra göra det.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 57 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 149 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar