onsdag 22 maj 2024

Bok: Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen av Jonas Gardell

Författare: Jonas Gardells
Titel: Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen
Genre: Drama
Antal sidor: 295
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar 2
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 april 2024




Första meningen: Det är en hopplöst grå dag.

Baksidetext
De är en sorts familj: ärkefjollan Paul, Lars-Åke och Seppo, Reine med sitt plågade förflutna på den lilla bohuslänska ön, den vackre Bengt som är filmstjärna i vardande. Varje år firar de jul hos Paul, det är där Benjamin och Rasmus träffar varandra och blir kära. Allt ska de offra för kärleken.

De älskar varandra så mycket. Världen och framtiden tillhör dem. Och det är då som sjukdomen kommer till staden. Bögpesten. Den nya digerdöden. De är alla så unga. En efter en skall de dö. Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av dem som överlevde. Det här är min och mina vänners historia.

Min kommentar
Det var då dags att ta tag i andra delen i Torka aldrig tårar utan handskar, den som också heter Sjukdomen. Jag var nog förberedd på, kanske inte en gråtfest, men på att bli väldigt berörd. Tyvärr drar den här boken tidshoppandet några varv för långt för mig.

Allt är väl egentligen redan sagt om de här böckerna, jag är ju väldigt sen på bollen, men jag gör ett tappert försök. Det är svårt att ens börja förstå hur det var att berätta för sina föräldrar. Det är klart att de blir chockade. Kanske borde det inte vara så, men jag kan förstå det. Speciellt på 80-talet. Däremot så kommer jag aldrig att förstå en Gud som är dömande och oresonlig. Inte heller kommer jag någonsin att förstå de som tror på en sådan Gud.

För mig blir läsningen av den här boken lite som att läsa med shuffle inställt. Det blir osannolikt och onödigt rörigt när stycken från olika tider blandas hej vilt. Ett exempel är när vi börjar med en midsommar när Reine var tolv. Mitt i alltihop kommer ett litet stycke, på bara några rader, om när han flyttat till Stockholm. Sedan fortsätter midsommartråden ett tag, för att därefter hoppa tillbaka till Stockholm. Det blir helt obegripligt.

Detta är en otroligt berörande berättelse, men för mig försvinner det tyvärr lite, eftersom jag vid varje scenbyte måste lägga allt fokus på att fundera på vad som faktiskt har hänt, rent tidsmässigt, eller bara i något av alla tidshopp. När jag får förbli i en tidstråd en längre stund så tar historien tag i mig mer. Benjamins historia är den som sticker ut och som påverkar mig mest. Och Bengts. Jag blir så ledsen av hans berättelse.

Det är en förfärlig tid som beskrivs och människosynen som sipprar igenom är värre än förfärlig. En del recensioner som jag hittade nu när jag skulle skriva ihop mitt eget inlägg gör att jag blir lite orolig över att de som inte var med på 80-talet får en lite orättvis uppfattning. Man kan ju lätt få intrycket att alla hatade homosexuella och det ger en skev bild, tycker jag. Nu är ju boken så klart skriven ur Gardells perspektiv, men den är ju faktiskt skriven efter att vi fick facit, så att säga. Det var ju (oftast, hoppas och tror jag) inte så att vården behandlade dem illa för att de var homosexuella, utan för att absolut ingen visste exakt hur det här smittade. Precis som en annan, alltför bekant, sjukdom som drabbade hela världen för bara några år sedan.

Kanske har jag ett annat perspektiv på allt som händer i andra delen av Torka aldrig tårar utan handskar, eftersom jag läser den efter att vi numer har tagit oss igenom en pandemi. Den kunde ha varit så mycket mer drabbande, för mig, om den hade berättats mer kronologiskt. Det känns lite tufft att ge den ett så lågt betyg, men jag måste på grund av att jag mycket ofta var mycket irriterad. Jag tror i alla fall inte att någon annan författare hade lyckats få ihop det så bra som det ändå är.

Goodreads hade den 4,31 i genomsnitt (beräknat på 4 657 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen: Lottens bokblogg, C.R.M. Nilsson och Litteraturkvalster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar