tisdag 21 maj 2024

Tisdagstrion: Böcker som gavs ut under olika årtionden på 1900-talet

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Böcker som gavs ut under olika årtionden på 1900-talet (ett årtionde i varje bok)

Jag tycker att Stephen King har varit lite försummad här så jag kör en trio med hans böcker.

1. Carrie fyller 50 år i år. Om en mobbad flicka som har övernaturliga förmågor. Och en skolbal. En förfärlig bok och en riktigt hemsk film (och då menar jag originalet).

2. Jurtjyrkogården gavs ut 1983. Handlar om en lite speciell djurkyrkogård där den man begravt vaknar till liv igen. På sätt och vis. Jag vet inte om jag upplevde den som än mer otäck för att vi faktiskt hade en kattkyrkogård på tomten.

3. Dolores Claiborne gavs ut 1992 och den skiljer sig lite från hans övriga böcker. Främst för att den är så tunn och så också för att den inte är någon egentlig skräck. Den handlar om en kvinna som tar hand om en äldre invalidiserad kvinna. Den gamla tanten är rik och när hon plötsligt dör vill polisen gärna prata med Dolores. De får veta lite mer än de bad om, bland annat vad som egentligen hände när Dolores man dog många år tidigare. Om jag inte minns fel så är den skriven i ett enda textsjok, men den är så bra att man faktiskt kan läsa den i ett svep.

20 kommentarer:

  1. Har läst alla i din trio! Sett Carrie och Jyrtjyrkogården 1 &2 som film också

    SvaraRadera
  2. Jurtjyrkogården hittade jag i föräldrarnas bokhylla som vuxen, men jag läste den inte. Har många gånger funderat på att göra det sedan dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade den när jag läste den, men vad jag skulle tycka nu ... det är faktiskt oklart.

      Radera
  3. King är värd att läsa, värd att beundra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har hållit på i 50 år, det är helt obegripligt.

      Radera
  4. Dolores Claiborne har jag sett som film med den fantastiska Kathy Bates i huvudrollen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon passade perfekt i den rollen, om jag inte minns fel.

      Radera
  5. Gillade Carrie och Jyrkyrkogården - blir nyfiken på Dolores Claiborne / Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra bok. Lite annorlunda mot hans andra böcker.

      Radera
  6. Det var en rolig idé, att ha samma författare men under olika årtionden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar ju med en författare som har producerat i 50 år.

      Radera
  7. Dolores blir jag nyfiken på, skulle troligen inte fixa någon av Kings skräckisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dolores Claiborne är en hemsk historia, men jag tror den skulle passa för icke-skräckläsare.

      Radera
  8. Trio i trio med King böcker, toppen ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta chansen när den kommer 😁

      Radera
  9. Snyggt jobbat! Jag funderar på om jag läst Dolores Claiborne men är lite osäker.

    SvaraRadera