måndag 6 maj 2024

Film: Oppenheimer (2023)

Titel: Oppenheimer
Originaltitel: Oppenheimer
Genre: Biografi
Regissör: Christopher Nolan
Manus: Christopher Nolan, Kai Bird, Martin Sherwin
Skådespelare: Cillian Murphy, Matt Damon, Robert Downey Jr, Emily Blunt, Gustaf Skarsgård
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA, Storbritannien
Längd: 180 min
Serie: -
Såg den på SkyShowtime 5 april 2024





Handling
Historien om den amerikanske forskaren J. Robert Oppenheimer och hans roll i utvecklingen av atombomben.

Min kommentar
Jag var nog lite osäker på om jag ville se Oppenheimer, sedan gick den ju och vann Oscar för bästa film och jag försöker se de som gör det. Av en händelse så upptäckte jag att den streamade på en tjänst som vi har. Alla planer ändrades. Det var tur att vi började titta tidigt. Filmen är tre timmar lång..

I mitt tycke finns det ingen som helst anledning för någon film att vara tre timmar lång och denna hade lätt kunnat ha kortats ner till hälften, sedan kunde man ha lagt till andra intressanta saker så att den blev två timmar.

Om man, som jag, bara vet de mest grundläggande saker om Oppenheimer och atombomben så var det tufft att hänga med. Det kändes som att man förutsattes ha järnkoll på hans liv. Hela början på filmen (en timme, eller så) går igenom hela hans historia när han flyger runt i hela världen och träffar otaliga människor. Allt gick i ett rasande tempo så jag fick ingen ordning på någonting..

För att göra det hela ännu besvärligare så hoppar vi friskt fram och tillbaka i tiden, mellan tre(?) olika trådar. Jag hade ingen aning om när vi var i någon av dem, egentligen. Om det var före eller efter kriget. Om den svartvita tråden var före eller efter det i färg. Det var otroligt rörigt. En väldigt enkel och tydlig hjälp hade varit att visa ett årtal. Hela första timmen, ungefär, kändes nästan onödig..

Rollistan här är gedigen, minst sagt. Det vimlar av kända skådespelare. Det finns inget att klaga på där, det är fantastiskt välspelat. Oppenheimer verkar ha varit en mycket naiv person, idealistisk, med kass verklighetsförankring. Jag är osäker på om han verkligen trodde att atombomben skulle få slut på alla krig eller om det var en försvarsmekanism. Inte speciellt många av de andra karaktärerna får något kött på benen och det är rent hopplöst att hålla ordning på alla gubbar i kostym. Något känslomässigt djup finns inte (förutom när det gäller Oppenheimer) och det är svårt att veta vad de egentligen tyckte..

Tempot är genomgående underligt, tycker jag. Det går oerhört långsamt, men samtidigt så sker allt snabbt, när det väl händer något. Det mesta är bara prat, prat, prat. Visserligen ofta intressant, men väldigt högt över min kunskapsnivå..

Det hade varit mycket intressant att veta vilka delar i Oppenheimer som är fakta och vilka som är fiktion. Personligen så hade jag velat ha mer fokus på Oppenheimer och byggandet av bomben, i stället för hela bakgrunden i racerfart. Rent generellt så är det mer politik än bombbyggande. Det känns inte helt bra att sätta ett så här lågt betyg på filmen, men det är omöjligt för mig att sätta ett högre.


Letterboxd hade den 4,2 i genomsnitt (beräknat på 2 026 834 betyg).
IMDb hade den 8,3 i genomsnitt (beräknat på 708K betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

2 kommentarer:

  1. Vi hade nytta av att känna till en del av fysikerna innan, men vi pausade rätt ofta för att tillsammans reda ut vem som var vem och när saker hände...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ändå skönt att höra 🙂 Då kan du förstå hur illa det var för någon som bara kände till Oppenheimer. Och Bohr. Jag gillar inte filmer som förutsätter att man redan vet massor om det som filmen handlar om.

      Radera