lördag 18 maj 2024

Bok: På ett ögonblick av Jo Callaghan

Författare: Jo Callaghan
Titel: På ett ögonblick
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 336
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: In the blink of an eye
Översättare: Hanna Williamsson
Serie: Kat & Lock 1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2023 (min) 2023
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 april 2024




Första meningen: Han ser ingenting.

Baksidetext
Var nittionde sekund försvinner en person, och kriminalintendent Kat Frank vet en del om förluster. Som änka och ensamstående mamma har hon lärt sig att lita på sin magkänsla, en egenskap hon har nytta av även i polisyrket. När Kat blir vald till ett pilotprogram där hon paras ihop med den tekniska landvinningen Lock - en AI som projiceras som ett hologram - ställs hennes instinkt och erfarenhet mot Locks logik.

Samarbetet är långt ifrån friktionsfritt, men snart sker ett genombrott i ett kallt fall gällande två försvunna personer, och Kat och Lock måste hitta ett sätt att förena sina olika egenskaper innan ytterligare människoliv förvandlas till offer i statistiken. Lock är dessutom den enda som kan hjälpa Kat när fallet tar en oväntat personlig vändning.

Min kommentar
Redan när jag gick igenom boksläppen för augusti förra året så hamnade På ett ögonblick på min rader. När boken sedan dök upp som en överraskning i oktober så blev jag riktigt glad och tänkte att jag ville läsa den ganska snart. Det har inte kommit så många recensioner av den, men de jag har sett har verkligen varit bra.

AI är väl något jag ser på med skräckblandad förtjusning, tror jag man kan säga. Ända sedan filmen/boken År 2001, där datorn HAL9000 gjorde entré. Vad som står för förtjusningen i det hela är ju själva AI. Skräcken står människorna för. Om något kan missbrukas så kommer någon att göra det. Redan nu kan man ju använda AI till rent illvilliga saker. Det skrämmer mig.

Den här historien utspelar sig i Birmingham, det är ju inte den vanliga miljön i Storbritannien så det tycker jag är kul. Jag tror knappt att jag har läst någon bok som utspelar sig där förut. Det är också en liten bit in i framtiden, inte speciellt många år, men kanske mellan fem och tio gissar jag.

Karaktärerna är inte speciellt många. Faktiskt väldigt få för att vara en brittisk deckare. Jag tycker om Kat, hon verkar vara en bra person. Dessutom en bra polis. Det är ju inte direkt något det vimlar av i deckare. Hennes mänskliga teamkollegor, Hassan och Debbie, verkar också sympatiska. Även om jag nu hade en del problem med Hassan i början. Han hade en exceptionell oförmåga att inse att han gjorde exakt det som han beskyllde Kat för. Men så är det ju, alla utgår från sina egna erfarenheter. Något annat vore ju bara konstigt.

Om man nu kan kalla det Kat har med AI-assistenten Lock för en relation så gillar jag den också. Det blir ju en del humor, eftersom det är en maskin inblandad. De tenderar ju att ha problem med nyanser, ironi och humor. Eftersom poliser jobbar med människor så funkar det inte så bra att bara vända sig till statistiken. Det blir ju lika fel som när fördomar får styra. För visst är det ju så att intuition och magkänsla "bara" är all ens samlade erfarenhet som gör snabba kvalificerade gissningar och drar slutsatser. Så gör jag också i mitt jobb. I alla fall så gillar jag Lock också. Han blir nästan lite mänsklig.

Jag tycker om att inte alla förhör/utfrågningar sker i "realtid". Det brukar ju bli både tjatigt och krystat. I stället så används förhörsprotokoll på ett mycket bra sätt när man snabbt ska tillgodogöra sig information.

När jag skulle skriva ihop det här inlägget så upptäckte jag att Jo Callaghan tydligen har en bakgrund som AI-forskare. Det förklarar ju en hel del och det känns tryggt om fler i den branschen är så här insiktsfulla.

På ett ögonblick behandlar AI-problematiken på ett väldigt bra sätt, utan att egentligen komma med några värderingar. Än mindre lösningar. Jag vill hemskt gärna fortsätta läsa om Kat och Lock så nu undrar jag när översättningen av nästa bok kommer. Snart, hoppas jag.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,25 i genomsnitt (beräknat på 4 322 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om På ett ögonblick: Bokstunder och Kapprakt

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att du summerar boken väldigt bra med att AI-problematiken behandlas på ett väldigt bra sätt. Jag gillade verkligen boken och samarbetet mellan dem där både bra och dåliga saker lyftes fram. Och jag ser fram emot en fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite rädd att det skulle bli ännu en av de där ogenomtänkta "hyllningarna". Det kändes väldigt bra att den var så nyanserad och det var först efter jag hade läst den som jag upptäckte att författaren varit/är AI-forskare. Det förklarade ganska mycket.

      Radera
  2. Tittar bara på betyget nu, och ser att det här kanske är en bok jag borde ge lite förtur till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska. Definitivt.

      Radera