måndag 6 maj 2024

TV-serie: Schitt's creek #1 (2015)

Titel: Schitt's Creek
Originaltitel: Schitt$ Creek
Genre: Komedi
Skapad av: Dan Levy, Eugene Levy
TV-bolag: CBC
Skådespelare: Eugene Levy, Catherine O'Hara, Dan Levy, Annie Murphy, Chris Elliott
Premiär: 2015-02-11
Produktionsland: Kanada, USA
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: ca 20 min
Såg den på Viaplay mars-april 2024





Handling
Familjen Rose är vana vid ett liv i lyx. Men allt förändras över en natt för Johnny, Moira och deras vuxna barn Alexis och David. Hela familjens förmögenhet har försvunnit och det enda de nu äger är den lilla lanthålan Schitt’s Creek, som Johnny en gång köpte på skoj. Familjen har inget annat val än att flytta dit och försöka anpassa sig till sitt nya, betydligt, simplare liv.

Min kommentar
Eftersom jag alltid är på jakt efter TV-serier att titta på så blir jag glad när jag får tips om bra sådana. Schitt's Creek är en serie som @enligto skrev om för ett tag sedan. Roliga serier växer ju inte på träd och jag känner att jag alltid vill prioritera dem så den började vi titta på nästan direkt.

Den här serien har samlat en stor del av familjen Levy. Pappa Eugene (pappa Johnny i serien), sonen Dan (sonen David i serien) och dottern Sarah (Twyla i serien) finns alla i den här lilla byn med det extremt passande namnet. En by som verkar ha samlat alla original på ett enda ställe.

Eugene Levy är fantastisk som pappan. Hans minspel är obetalbart. Det är minimalistiskt, men det säger allt. "Barnen" David och Alexis är ungefär så bortskämda man kan bli. 30+, tror jag, och har inte jobbat en enda dag i sina liv, men är vanan att få precis allt de önskar. Det blir faktiskt humor av det. David tycker jag mest synd om och Alexis är bara odräglig. Mamma Moira är inte heller speciellt lätt att tycka om. Detta gäller för övrigt samtliga i hela byn.

Vissa karaktärer är vansinnigt överdrivna, hoppas jag. Som borgmästaren Roland. Förmodligen finns det sådana människor bland oss.I stort sett alla känns som karikatyrer och det blir ju ofta ganska kul. Här blir de dock lite för mycket karikatyrer och för lite människor.

Schitt's Creek är lite för hysterisk ibland och en del skämt är på tok för låg nivå för mig, men ganska mycket är riktigt kul. Efter vad jag har hört så blir det bättre i andra säsongen.



Trakt.tv har serien 4,2 i genomsnitt (beräknat på 4,9k betyg).
IMDb har serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 146k betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Jag hade noterat den här, men hysterisk brukar inte funka med mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte hysterisk som i buskis, men den kändes, ibland, lite överdriven.

      Radera