torsdag 2 maj 2024

Hett i hyllan #455

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då ger vi oss på den åttonde, fortfarande olästa, boken från bokrean 2021.
Håkan Nessers böcker är på min autobuy-lista, så Halvmördaren (med en jättelång undertitel) var liksom självklar att köpa när jag hittade den på rean.

Inte ens favoritförfattare klarar sig från det här lite tråkiga ödet, att böckerna förblir olästa i hyllan. Håkan Nesser är ju också ganska produktiv så jag har en del stående. Just den här boken vet jag nog faktiskt egentligen inte alls något om. Den är ganska tunn, strax under 300 sidor bara, så den borde vara snabbläst. Det låter ändå som att det skulle kunna vara en typisk Nesser, om man med det menar underfundig och speciell.

Så här står det på baksidan:
"Även om du tror det, så spelar du ingen som helst roll i världen", säger Adalbert Hanzons pappa till sin son. Det är inte de mest trösterika orden att ta med sig ut i livet, men Adalbert klarar sig rätt bra ändå. Ända tills kärleken och det stora vanvettet drabbar honom.

43 år och ett fängelsestraff senare är Adalbert Hanzon en överviktig och lätt alkoholiserad misantrop. Plötsligt gör sig det förflutna påmint. Och de enda som kan hjälpa honom att få veta vad som egentligen hände för nästan ett halvt sekel sedan är förtretligt nog hans småsinte granne (som vägrar trilla av pinn enbart för att reta Adalbert) - samt en pratglad halvkusin som försöker tvinga honom att börja motionera. Men nöden har ingen lag. A man’s gotta do what a man’s gotta do.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Den här deckaren blir jag faktiskt nyfiken på.
    http://mosstanten.se/2024/05/02/hett-i-hyllan-250-here-lies/

    SvaraRadera
  2. Jag borde läsa mer Nesser https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/05/02/hett-i-hyllan-394/

    SvaraRadera
  3. Har läst annat av Nesser och hans böcker funkar int riktigt för mig. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/05/hett-i-hyllan-vecka-18-455.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kräver en del tillvänjning, tror jag.

      Radera
  4. Okänd bok för mig. Men Nesser känner jag ju till ...
    Min denna vecka finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/05/hett-i-hyllan-vecka-18-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är svår att missa, Nesser 🙂

      Radera
  5. Nesser har jag inte läst, eller kanske bara en för många herrans år sedan. Men tror inte det, det var nog Sjöwall-Wahlöö. :) https://bokdivisionen.se/2024/05/02/hett-i-hyllan-tio-tankar-om-tid/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är väldigt speciell. På ett bra sätt 🙂

      Radera