tisdag 28 maj 2024

Tisdagstrion: Ett "och" i boktiteln

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Ett "och" i boktiteln

Oj, vad många! Även när jag plockade bort de som har lägre betyg än en fyra så var de alldeles för många. Då valde jag bara svenska böcker, som även de var för många, men dessa blev det till slut.

1. Boel och Oscar av Josefine Sundström är en riktigt bra bok som handlar om grannarna Boel och Oscar. Den ena är 90 år gammal, den andra bara 30. De blir vänner ändå.

2. Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser är en äkta nessersk historia. Det är dimmiga hedar, engelska pubar och en historia som inte får ett avslut. Eller får den det?

3. Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg är första delen i Huskvarnaserien. De är nog ganska fristående, för de tre jag har läst hänger inte direkt ihop, i så fall väldigt löst. Handlar väl om kvinnor, då och nu.

18 kommentarer:

  1. Det var ingen brist på böcker med "och" i titeln, idag blir det spännande att se vad folk har valt för det blir säkert väldigt olika böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en faslig massa med "och" i titeln.

      Radera
  2. Jag har läst Boel och Oscar . Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
  3. Klingbergs serie om begravningsbyrån Tranan gillade jag.

    SvaraRadera
  4. Har läst Klingberg, Nesser tror jag står här - vi har många av hans böcker, han är definitivt en av Makens favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är en av mina favoriter också.

      Radera
  5. har läst Klingberg och Nesser. Sundström låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boel och Oscar är en väldigt bra bok.

      Radera
  6. Nessers bok vill jag gärna läsa. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta den till hösten! Då kanske dimman kan få dig att tro att du är där 🙂

      Radera
  7. Klingberg har jag läst det var en bra serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst hela, men de jag har läst har varit bra.

      Radera
  8. Blir nyfiken på Boel och Oscar / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  9. Inte hört talas om dina böcker. Många böcker med "och" idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju ganska många att välja på.

      Radera