söndag 12 maj 2024

Smakebit på søndag: Ingen utväg

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Ännu en märklig vecka är (nästan) slut. Visst är det skönt att vara ledig en dag mitt i, men jag blir så förvirrad. Egentligen skulle jag ha varit ledig även i fredags, men jag bytte den dagen mot en annan, som passade mig bättre. I torsdags hann vi i alla fall fixa i ordning balkongen, med nyinköpt trall och ett litet caféset. I dag kommer hela dagen gå åt till att fira en svärfar, som fyller 80 på måndag, borta i Blekinge. Det var ett tag sedan vi träffade alla så det ska bli trevligt.

I dag har jag börjat läsa Ingen utväg av Cara Hunter. Den är tredje delen i serien om Adam Fawley och de två tidigare böckerna har varit riktigt bra. Jag ska försöka hålla nere mina förväntningar bara ...

Min smakebit är från början av boken:
Fy fan för julen. När jag var liten måste jag väl ha tyckt om den, men det har jag inga minnen av. Så fort jag var stor nog gick jag ut - vart som helst, bara jag kom hemifrån. Jag hade aldrig någonstans att ta vägen, men till och med att gå i cirklar längs gatorna var bättre än att sitta hemma i vardagsrummet och stirra på varandra, eller den raffinerade tortyr som ännu ett julavsnitt av 'Allå 'allå 'emliga armén innebar. Och ju äldre jag blir, desto mer avskyr jag den här tiden på året. Hurtfrisk helgskit från slutet av oktober till långt efter nyår. Du kommer att ändra dig, sa folk. När du får barn får du se - att fira jul med sitt eget barn är magiskt. Och det var det. När vi hade Jake var det faktiskt magiskt.

16 kommentarer:

  1. lätt att bli förvirrad... tack för smakbiten, inte läst författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ganska skönt att vara ledig en dag mitt i veckan 🙂

      Radera
  2. Tråkigt att inte kunna uppskatta julen, men kanske har personen mist en son som hette Jake.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju lite problem med att komma ihåg den typen av detaljer, men det kan hända att man har fått veta det i de tidigare böckerna.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Är nyfiken på författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två jag läst tidigare har varit väldigt bra.

      Radera
  4. Jag skriver under vartenda ord hon säger! Deckare är inte min genre, men nu blev jag allt bra nyfiken! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hennes böcker. De är mer än deckare.

      Radera
  5. Jag använde den lediga torsdagen till att installera mig på sommarstugan för den här säsongen.
    Alltså jag gillade 'Allå, 'allå, 'emliga armén?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Allå, 'allå, 'emliga armén var riktigt bra. I alla fall då. Nu vet jag inte vad jag skulle tycka.

      Radera
  6. Ja, du vet vad jag tycker om den här serien ;-) Jag var ledig även fredag, så jag tror nog det är sommarledighet redan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara fem veckor kvar till första delen av semestern. Det är det som håller mig uppe just nu, tror jag.

      Radera
  7. állå állå emliga armén gillade jag nästan lika mycket som serien om den verkliga hemliga armén. tror inte att jag läst något av Clara Hunter. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var en riktigt bra serie. Cara Hunters böcker är väldigt bra, tycker jag.

      Radera
  8. Det är helt klart värt förvirringen att få en extra ledig dag tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förvirringen är ju ganska kortvarig 😁

      Radera