måndag 13 maj 2024

Film: Tillsammans 99 (2023)

Titel: Tillsammans 99
Originaltitel: Tillsammans 99
Genre: Dramakomedi
Regissör: Lukas Moodysson
Manus: Lukas Moodysson
Skådespelare: Gustaf Hammarsten, Shanti Roney, David Dencik, Anja Lundqvist, Jessica Liedberg
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: Sverige, Danmark
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Netflix 12 april 2024





Handling
1975 var kollektivet Tillsammans en storfamilj. 24 år senare, 1999, har det förvandlats till världens minsta. Kvar finns bara Göran, världens snällaste, och Klasse, som väver sina trasmattor. När Klasse i hemlighet bjuder in till Görans födelsedag, återförenas alla för en kväll.

Min kommentar
När jag såg att Tillsammans 99 var på gång och började visas på bio så förberedde jag mig på en lång väntan tills den skulle komma till någon streamingtjänst. Att jag ville/skulle se den var utom tvivel. Jag blev minst sagt förvånad när den plötsligt dök upp på Netflix, bara ett knappt halvår senare.

Nu i efterhand så inser jag ju att jag kanske borde ha sett om den första filmen innan jag gav mig på denna. I mitt minne så är originalfilmen riktigt bra. Framför allt rolig. Det är inte den här nya. För mig är det omöjligt att skratta åt mycket av det som händer här. De är bara patetiska. Inte roliga.

En del har rört sig framåt och en del står fortfarande på samma plats. Så som det väl brukar vara. Här finns massor av olösta konflikter, både nya och gamla (som jag ju då inte minns). I mitt tycke hade nog de nya varit mer intressanta. Som när den principfasta gamla TV-motståndaren nu visar sig jobba på SVT. Det nämns egentligen bara och blir aldrig en grej, bara en axelryckning.

Trots allt så blev det några skratt för det glimrar till ibland, men det mesta göms bakom tråkig och seg dialog (monolog?). Tyvärr så var inte skratten av den hjärtliga typen, utan mer pinsamma och generade. I stort sett så är den här filmen lite som svenska filmer var förr. Den är otroligt pratig, mycket grubblande och navelskåderier. Dystert. Och mycket dialog (har jag redan nämnt det?), som inte tillför något alls.

Tillsammans 99 sätter ändå fingret på en del svenskheter, tycker jag. Bara alldeles för länge. Den är ett tvärsnitt över hur det var i Sverige 1999. Det var inte roligare än så här, om man hängde med den här typen av människor. Som motvikt finns den "riktiga" festen. Så kul var det för resten av oss.


Letterboxd hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 1 686 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 1,3K betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar