söndag 5 maj 2024

Smakebit på søndag: Patrioterna

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En märklig vecka har det varit, det krävs verkligen inte mycket för att jag ska bli alldeles veckovill. I onsdags morse/förmiddag trodde jag att det var lördag, på kvällen trodde jag att det var söndag. Följaktligen så trodde jag ju att det var måndag i torsdags. Och sedan var det ju fredag. Sommaren har kommit till Skåne, över 20 grader, men en helt osannolik vind som ändå på något sätt var varm. I fredags såg jag utslagna syrener.

Smakebiten den här veckan kommer ur en bok som jag inte har börjat läsa än, men i morgon blir det dags. Patrioterna av Pascal Engman har stått länge i min hylla. Jag vann den i någon tävling 2018. Han har ju skrivit ganska mycket sedan dess, men jag har inte läst något alls av honom. Bara blivit otroligt nyfiken. Nu är det äntligen dags.

Min smakebit är från början av boken:
Hannah Löwenström satt vid skrivbordet i sin lägenhet i Hägerstensåsen och läste reaktionerna på den artikel hon skrivit i landets största morgontidning Sveriges Allehanda.
    Den hade väckt stor uppmärksamhet. Twitter kokade. Hennes inkorg svämmade över av ilskna mejl. På Facebook var tonen råare. Folk hånade hennes utseende, skrev att hon var en fet kossa och undrade varför hon gillade sin arabkuk.
    "Hora!!! Hoppas du blir våldtagen av ett gäng sandnegrer", skrev en Olof Jansson.
    Hon gick in på hans profil. Tittade på hans bilder. Olof Jansson hade fru och två barn - en son och en dotter. Bodde i Bengtsfors, gillade veteranbilar, arbetade på ett lager.
    Hon bläddrade förbi bilder från en semester på Gran Canaria, från en grillfest, Olof framför en bil. Under bilderna hade släkt och vänner skrivit glada kommentarer.
    Olof Jansson var en helt vanlig man med ett helt vanligt liv.
    Hannah begrep det inte: Varifrån kom allt hat?

12 kommentarer:

  1. och kommande vecka också lite kortare... Pascal kanske man ska läsa, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våren är full av helgdagar 🙂

      Radera
  2. Åh, då kanske jag kan bestämma mig om jag ska börja på den här serien, som jag funderat på så länge! Vädret i Stockholm... sommar igår, 8 grader och regn idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte denna ingår i den serien. Har för mig att den är fristående.

      Nu är det regn här också 😟

      Radera
  3. Kände mig precis som du helt veckovill.
    Har inte läst något av Pascal Engman än fast jag har två av hans böcker i hyllan. Bland annat den här. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som trodde jag var sist med att läsa något av honom.

      Radera
  4. en tappar lätt tidsuppfattningen. har länge tänkt läsa Pascal Engman. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Känner igen författarnamnet men läser ju inga deckare. För tillfället vill jag mest fly undan den verkiga realistiska världen som nästan överträffar litteraturen i råhet. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte alltid så att verkligheten överträffar dikten? På både gott och ont.

      Radera
  6. Jag tänkte också att det var lördag i onsdags! Men det var skönt med två "fredagar" på en vecka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del kan det gärna bli fler veckor med två fredagar 😁

      Radera