lördag 4 maj 2024

Just nu - maj

Första lördagen i månaden hakar jag som vanligt på den ny-gamla kulturkollutmaningen.

Just nu ...

... läser jag ... sista delen i trilogin Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell. Gissar att jag är sist på den bollen, men jag var tvungen att vänta eftersom jag såg TV-serien och jag ville inte ha den i alltför färskt minne. Trots att det har gått mer än tio år sedan jag såg den så är det ganska uppenbart att det inte har hjälpt.

... ser jag på ... fortfarande på en hel del TV. Det är Sveriges Mästerkock VIP, Hela kändis-Sverige bakar, Robinson, Superstars, Masked singer ... En serie hinns med också. Vi har börjat titta på andra säsongen av Loot.

... lyssnar jag på ... ja, det är ju tystnaden då. Om det någon gång skulle lyssnas på musik (bara på jobbet egentligen, för att dölja alla tiotals småmöten som pågår i min närhet, hela tiden) så har jag hittat All Out 80s på Spotify.

... njuter jag av ... våren. Eller sommaren, som det plötsligt kom i Skåne. Trots kliande ögon och rinnande näsa. Tänk att jag glömmer allergin varenda år. Och så njuter jag verkligen av att lusten att pussla äntligen har återvänt. Det är så otroligt avkopplande att pussla. Timmar bara förvinner.

... längtar jag efter ... inget i närtid, men första delen av årets semester närmar sig med stormsteg. Den längtar jag efter. Och min födelsedag också, lite kanske, i slutet av den här månaden.

12 kommentarer:

  1. Jag läste inte ens ut Torka-serien. Jag ledsnade så på Gardells berättarstil. Men såg tv-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du säger det, tycker jag. Ibland har det känts lite som att jag har fått nog, men jag fortsatte ändå. För mig så är TV-serien mycket bättre.

      Radera
  2. Jag fastnade i Masked singer, men nu har jag helt glömt av att se de senaste veckorna. Får åtgärda det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är perfekt fredagsunderhållning 🙂

      Radera
  3. Anna Johansson4 maj 2024 kl. 15:40

    Härligt med semester som närmar sig!

    SvaraRadera
  4. Födelsedagen kanske innebär en del bra paket? Att längta efter tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, önskelistan blev färdigställd igår och jag tror att beställningen är gjord 😁

      Radera
  5. Jag kommer också ihåg för mycket av Torka aldrig tårar utan handskar för att kunna njuta helt av boken. Jag uppskattar verkligen när jag inte kan handlingen.
    Sen kollar jag på Masterchef Australia istället (på TLC) vilket tyvärr gör Sveriges versioner rätt platta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blev det så att Torka aldrig tårar utan handskar blir ett av de ovanliga fall när filmatiseringen är bättre än boken.

      Masterchef Australia har jag aldrig sett, men de verkar bra på att göra TV. Deras version av Robinson är många gånger bättre än den svenska.

      Radera
  6. Kul att pussel-lusten kommit tillbaka! Jag har lagt 3 av de jag fick av dig. Bara 1500-bitarspusslet kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tre! 1500-bitarspusslet, det är det med luftballongerna? Det höll på att göra mig vansinnig, men det var kul 🙂

      Radera