måndag 13 maj 2024

TV-serie: Foundation #2 (2023)

Titel: Foundation
Originaltitel: Foundation
Genre: Science fiction
Skapad av: Josh Friedman, David S Goyer
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Lou Llobell, Jared Harris, Lee Pace, Leah Harvey, Laura Birn
Premiär: 2023-07-14
Produktionsland: Irland, USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på Apple TV+ mars-maj 2024





Handling
Mer än ett sekel efter händelserna som avslutar första säsongen ökar spänningen i hela galaxen. När den styrande dynastin börjar splittras planerar en ung drottning sin hämnd. Samtidigt utgör en koloni av människor med speciella förmågor ett nytt hot. Och allt leder spikrakt mot krig.

Min kommentar
Länge klämde jag på andra säsongen av Foundation. Min hjärna vill mest ha avkoppling när jag tittar på TV och det visste jag ju att jag inte skulle få med den här serien. Till slut tyckte jag att jag väntat länge nog, det fick bära eller brista.

Med tanke på att det var nästan två år sedan jag såg första säsongen så kanske det inte är så konstigt att mitt minne ställer till det i början. Det enda jag egentligen minns är att jag fick något slags uppenbarelse i slutet. Plötsligt förstod jag allt. Av det minns jag ingenting. Mycket kommer ändå tillbaka till mig, lite i taget.

Persongalleriet är gigantiskt, men det är ändå inte speciellt svårt att hålla ordning på alla. Jag tycker alla gör det bästa av det. När jag skulle skriva ihop det här inlägget så råkade jag hitta att Mikael Persbrandt tydligen är med. Jag fick ju snabbt kolla vem han spelade och jo, där var han ju, men jag hade helt klart inte känt igen honom.

Otroligt snyggt är det i alla fall. Kanske är det till och med så att det är mer yta än innehåll. För min del kunde det gärna ha dragits ner på action-bitarna. Det är inget jag behöver för att uppskatta en serie. Det är, som sig bör, väldigt mycket politik och det stör mig inte alls. Här är så många twister och turer att man ibland blir lite yr. Det är bara att åka med och njuta av färden.

De som fortfarande kommer ihåg böckerna säger att nästan allt är ändrat. För en gångs skull så är det inget problem för mig. Jag läste böckerna någon gång på 80-talet och minns bara att jag älskade dem. Och att jag drog efter andan på sista sidan (jo, jag minns varför också). Om jag hade vågat så skulle jag verkligen vilja läsa om dem, men eftersom de står mycket högt på min favoritlista så är jag mest rädd för att de ska åka ner därifrån.

Det är riktigt svårt att sätta betyg på Foundation. Medan jag tittar så tycker jag det är riktigt bra. Så fort jag har stängt av så slutar serien att locka. Det är liksom inte den som poppar upp när jag ska välja något att titta på. Förmodligen på grund av att den kräver en del av tittaren och det är inte alltid man vill ha/orkar med det. Men detta är trots allt sci-fi när den är som bäst. Och inte en enda alien i sikte.



Trakt.tv har serien 3,85 i genomsnitt (beräknat på 5,1k betyg).
IMDb har serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 96k betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar