torsdag 30 maj 2024

Hett i hyllan #459

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dags för den nästsista från bokrean 2021.
Arvet av Yrsa Sigurðardóttir är andra delen i serien om Freyja & Huldar.

Denna köpte jag eftersom jag hade fått första delen som överraskning av förlaget året innan och det är ju det där med att läsa serier i ordning. Jag har bara läst en enda bok av henne tidigare, första delen i en annan serie, och den var bra i alla fall och det borde väl bara bli bättre och bättre, tänker jag. Kanske är även den här författaren en aspirant till Vi möts igen-utmaningen. Eller kanske Finish That Series-utmaningen med den gamla serien. Eller både och.

Så här står det på baksidan:
En kvinna hittas mördad i sitt hem i Reykjavik, och enda vittnet är en liten flicka som polisen hittar gömd i rummet där mordet skedde. Hon är så chockad av händelsen att hon har slutat tala. Kriminalpolisen Huldar står handfallen inför flickans tystnad. Han vänder sig till psykologen Freyja som har stor erfarenhet av att arbeta med traumatiserade barn. Freyja är skeptisk till polisen i allmänhet, och Huldar i synnerhet. Men hon är fast besluten att skydda flickan. Det kan bli svårare än någon av dem först anar. Mördaren lämnar kryptiska ledtrådar till dem, men klarar de av att tyda dem innan nästa offer skördas?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

6 kommentarer:

  1. Kanske spännande och bra. Jag har aldrig läst något av författaren. Men Island är ju spännande som miljö.
    http://mosstanten.se/2024/05/30/hett-i-hyllan-254-the-confidential-agent/

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst, och tyckte den var bra. Men jag har ändå inte läst fler. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/05/30/hett-i-hyllan-398/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog ta tag i den gamla serien först. Det känns mer lämpligt.

      Radera
  3. Jag har läst böcker ur den andra serien och gillat dem jättemycket. Och just den här handlingen lät riktigt intressant så du fick mig "hyped" på att vilja läsa den och de övriga av författarens böcker som jag inte har läst.
    Egentligen är väl inte din utmaning med att visa vad som är Hett i hyllan till att ge oss andra lästips men det blir det så det blir med bara fler böcker som hamnar i den där olästa bokhyllan.
    Här är min denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/05/hett-i-hyllan-vecka-22-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att läsare tar det mesta som lästips, det ligger i generna på något sätt 😁 Tror inte jag hade någon specifik tanke med utmaningen. Bara att man skulle dra fram de där dammiga böckerna i ljuset och kanske bli sugen på att läsa dem.

      Radera