söndag 26 maj 2024

Smakebit på søndag: Med bergens andetag

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som gick var lite jobbig, jag blev bara tröttare och tröttare. När jag sover tills klockan ringer, som jag gjort nu, så är det något som är fel. Allt kulminerade, hoppas jag, med kalas här igår. I dag ska här röjas upp och sedan ska jag börja räkna ner till semestern.

Någon läsning har det ju inte blivit i helgen, men så blir det ibland. Det har ändå blivit en del oplanerade böcker den senaste tiden. Eller nja, egentligen så är de inte oplanerade, för mig, men officiellt så är de det. Igår började jag så smått läsa Med bergens andetag av Therese Widenfjord. En bok som bokcirklades på läsretreaten i Varberg i år. Jag var med på pratet, där även författaren var med, trots att jag inte hade läst boken. Men jag blev så nyfiken att jag bestämde mig för att göra det. För en månad sedan kom den som e-bok på Storytel och nu ska jag läsa den.

Min smakebit är från bokens början:
Det är en konstig dag redan från början, för ägget jag får till frukost har två gulor. Det har aldrig hänt förut. Som två blanka, runda ögon ligger de där och stirrar på mig i stekfettet på tallriken.
    "Reg! Reg, titta!" Innan jag hinner tänka ropar jag på min bror. Armarna klibbar mot bordsskivan när jag vrider på tallriken så att han ska se. "det är två!"
    Reg plockar åt sig en ny bit majsbröd. Brer smör på den, klämmer ihop den så det pyser ut över fingrarna och trycker in hela i munnen på en gång. Kinderna med svart skäggstubb putar när han tuggar. Fastän det bara är förmiddag än, är han redan blöt av svett i ansiktet.

14 kommentarer:

  1. ganska varmt med ljust, längre kvällar.
    Tilltalande omslag, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också en tilltalande bok.

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Har sett boken lite överalt och är nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan förstå att den har synts överallt.

      Radera
  3. Jag gav full pott för den här boken, gillade den skarpt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Full pott får den kanske inte av mig, men definitivt ett högt betyg.

      Radera
  4. blir nyfiken på den här för mig okända boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag är också oproportionerligt trött. Hoppas kalaset gick bra! Den här boken gillade jag som du vet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också boken 🙂

      Kalaset gick jättebra, men tröttheten har inte gått över.

      Radera
  6. Jag har läst denna men inte skrivit om den ännu. Men gillade den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Ska hålla utkik efter ditt inlägg då 🙂

      Radera
  7. Tänk att vara så ung att man kan förundras över två äggulor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ung i huvudet i alla fall. Men två äggulor händer inte jätteofta, tror jag bara har sett det en enda gång.

      Radera