söndag 19 maj 2024

Smakebit på søndag: Flod av döda själar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det fina vädret bara fortsätter och fortsätter. Tyvärr så blåser det otroligt mycket varje dag, så det är lite svårt att klä sig rätt. Men det är ju egentligen bara en bagatell. Nästa vecka kommer att bli kort för mig, jag är ledig på fredag. Hela den här veckan kommer att ägnas, mer eller mindre, åt att förbereda ett kalas här till nästa helg.

Boken jag läser nu, Flod av döda själar (Long bright river) av Liz Moore hade jag helt missat, när den dök upp som en överraskning från förlaget. Tydligen blev boken en New York Times bestseller, på Goodreads var den nominerad i Best Mystery & Thriller 2020 och självaste Barack Obama har valt den till en av de bästa böckerna samma år. Själv blir jag nästan lite avskräckt av alla hyllningar.

Min smakebit är från sida 145-146:
    "Kan jag hjälpa till med något?" undrar jag, samtidigt som Ashley frågar: "Kommer din mormor?"
    "Tror inte det."
    Ashley nickar mot köket. "Jag klarar det", säger hon. "Ta något att äta. Jag är tillbaka om en sekund."
    En liten pojke, fem sex år gammal, kommer fram till Thomas och frågar om han gillar soldatfigurer, och Thomas svarar ja, fast jag är inte säker på att han vet vad det är.
    Så försvinner de ner i gillestugan där fullt krig pågår av oväsendet att döma.
    Alla andra har börjat samtala igen.
    Som alltid på O'Briens släktträffar blir jag stående ensam.

10 kommentarer:

  1. lika varmt nån vecka till, altanfrukostar fortsätter,
    intressant med så olika systrar i Moores bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt med altanfrukostar 🙂

      Radera
  2. Det där med hyllningar avskräcker mig också. Men jag kommer nog att kolla vad du tycker ;-) Här har det varit alldeles för varmt för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit halvvägs nu och så här långt är det inte fantastiskt bra.

      Värme är egentligen inte något jag är så förtjust i heller. Om jag inte har tillgång till luftkonditionering.

      Radera
  3. när böcker höjs till skyarna brukar jag tappa lusten. vilken ju är lite dumt. men en kan ju få för höga förväntningar. kände inte till din bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig passar inte boken jättebra. I alla fall inte än.

      Radera
  4. Det låter som ett jubilarkalas när det ska förberedas så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska i och för sig bytas tiotalssiffra, men det blir egentligen inte så mycket "större" kalas för det. Problemet är att vi inte kommer hem förrän mellan 18 och 19 när vi jobbar på kontoret. Det lämnar inte så mycket tid på kvällarna.

      Radera
  5. Den boken har jag oläst i hyllan. Trevligt med kalas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalas är kul! Och det är skönt när de är över 🙂

      Radera