torsdag 16 november 2017

Helgfrågan v 46 (16 - 19 november)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Hör du till dem som vill skriva en egen bok? Vad skulle den handla om?

När jag var yngre så ville jag bli författare. Jag skrev massor av små skräckhistorier när jag var ganska liten, men när jag blev lite äldre så byttes det ut mot dikter (jajamän) och faktiskt en början på en bok som skulle handla om en ishockeyspelare (joho då) som blir allvarligt skadad under en match och hans väg tillbaka. Det "manuset" ligger i någon låda i förrådet. Liksom dikterna.

Bonusfråga: Har du börjat "tjuvlyssna" på julmusik än? Någon favorit?

Jag är lite allergisk mot julmusik och vill undvika den så länge som det bara går. Det är väl egentligen först när julen närmar sig ordentligt som jag klarar att lyssna på på den, men det är inget jag väljer själv. Sambon däremot, vid första advent så börjar han lyssna och sedan fortsätter det. Tack och lov så är det mest på jobbet.

Min absoluta julfavorit är O helga natt och då sjungen av någon karl med rejäl pipa, som Tommy Körberg eller Roger Pontare.

31 kommentarer:

  1. pipa... sonen spelar spelar säckpipa ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror bokläsare tycker om att skriva.

      Radera
    2. Det är nog ofta det hänger ihop, att läsa och skriva.

      Radera
  2. Hahaha, jag har också haft en diktperiod, det var när jag läste Edith Södergran och Sirkka Selja. Undviker också julmusik så länge som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste aldrig dikter själv, men på något sätt ville det komma ut sådana :) Fattar inte riktigt.

      Radera
  3. Många barn gillar att skriva "historier" och det är nog där ett författar intresse kan bita sig fast ordentligt, eller så som för oss andra så rinner det ut i sanden av alla andra intressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände nog att jag inte hade orken, det är ju liksom ett evighetsprojekt :)

      Radera
  4. Vem vet, skrivlusten kanske kommer tillbaka? Ja tack till "O helga natt" med Körberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får jag ju utlopp för skrivlusten här på bloggen, det passar nog mig bättre :)

      Radera
  5. Jag är allergisk mot moderna julsånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ens om jag lyssnar på sådana :)

      Radera
  6. Jag älskar julmusik, men när julen väl är över har jag tröttnat. Varför inte damma av manuset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar försöka ha på julmusik när vi klär granen, men inte ens det är säkert. Manuset trivs nog bäst där i lådan i förrådet :)

      Radera
  7. Nej dikter har jag inte skrivet men limerickar fast de var inte riktigt rumsrena😜. Då kanske ska publicera någon på bloggen.👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Limerickar är ju kul. Ibland. Det är inte alltid jag uppskattar dem :)

      Radera
  8. Låter spännande med manuset!
    Kan känna lite som du när det gäller julmusik ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hemma är det sambon som är mest glad i musiken som hör till. Själv är jag mer för alla lampor som hör till :)

      Radera
  9. Att manuset är sparat tyder kanske på att det kommer att plockas fram och putsas till när andan faller på? Spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det mer hänger ihop med min motvilja mot att slänga saker :) Tycker det ligger bra där det ligger.

      Radera
  10. som liten skrev jag små konstiga saker och skickade in till tidningar. tror att jag skrev sorgliga dikter i tidiga tonåren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorgliga dikter ja, det känner jag igen. Det hör nog till, om man har den där läs- och skrivgenen :)

      Radera
  11. Sämre saker än skadade hockeyspelare har blivit till bra böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du ju förstås rätt i :)

      Radera
  12. Det var en intressant resa i fokus, skräck, dikter och hockey. Kanske en skräckroman om en diktskrivande skadad hockeyspelare för att samla allt i ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen en intressant idé :) Men jag tror att jag skulle ha oerhört svårt att få till en känslig själ :)

      Radera
  13. Det är kul det där hur olika sorters kreativitet kommer och går. Det måste ju inte heller bli en färdig bok, så länge man har kul med skrivandet i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu får jag skrivbehovet tillgodosett av bloggen, mer än så behöver jag inte. Men man vet ju aldrig :)

      Radera
  14. Dikter ja. Kom på att även några halvdåliga sådana har jag skrivit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar helt ärligt inte läsa dem nu :)

      Radera
  15. Jag hade en period i gymnasiet när jag skrev dikter. Några av dem kom in i skoltidningen, men det var så långt jag kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skickade aldrig in mina någonstans, de var bara en ventil :)

      Radera