fredag 15 januari 2016

Bokbloggsjerka 15 – 18 januari

Fredag igen och det känns så bra att kunna säga att de som vanligt är dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckans fråga: Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du ska läsa och när?

Jo, jag har ju gjort upp lite planer, som jag nämnde här, de planerna styr lite när jag gör min läsplanering för en månad i taget.

Jag brukar göra så att jag väljer fem böcker (två från serieutmaningen, en från boktolvan, två vad-som-helst) och eftersom jag oftast läser sju böcker så har jag sedan möjlighet att välja fritt. Då brukar det bli recensionsexemplar.

Och nej, jag blir inte ett dugg stressad eller låst av planeringen, däremot ger den mig utrymme att vara spontan där jag vill vara spontan. Jag är ingen humörläsare, bara sätt en bok i händerna på mig så är jag nöjd.

40 kommentarer:

  1. lite lagom med trevliga utmaningar kan vara kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt när de går att kombinera :)

      Radera
  2. Jag brukar försöka skriva upp några böcker som jag vill läsa varje månad, men det är ingen planering som jag följer slaviskt :)

    SvaraRadera
  3. Läser du sju böcker samtidigt? Det var mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, nej, bara en i taget, men runt sju varje månad.

      Radera
  4. Det är nog viktigt att kunna vara spontan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men när det gäller läsningen har jag nog inga sådana behov :)

      Radera
  5. Imponerande att du kan läsa nästan vad som närsomhelst! Du verkar ha struktur och koll på läget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev en gång kallad, av en kollega, den mest strukturerade person hon hade träffat. Det tog jag som en komplimang ;)

      Radera
  6. Jeg har bestemt meg for å bare lese etter lystprinsippet, altså bare lese bøker som virkelig ser bra ut, uten å være bundet av nasjonalitet, tema, årgang osv.. Og så leser jeg gjerne debutantbøker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det nog mer så att det är själva läsandet som är lustfyllt, boken är mindre viktig :)

      Radera
  7. Min veckoplanering är nog den längsta tid jag klarar av att planera för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men vilken tur att vi inte är likadana allihop. Vilken trist värld vi hade haft då :)

      Radera
  8. Utmaningarna är väl en sorts planering, men när man räknat med dem och recensionsexemplar vill jag gärna vara lös och fri resten av lästiden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är de där extra två varje månad för mig :)

      Radera
  9. Vad skönt att du inte bli stressad av för mycket planer, jag blir lätt det så jag försöker att inte planera för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger nog hellre kraft på andra saker än att välja nästa bok när jag behöver den :)

      Radera
  10. Jag är nog betydligt mer humörstyrd. Fast inte helt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag har märkt är att jag inte klarar en hel månad med skräck, då tröttnade jag lite :)

      Radera
  11. Jag är lika nöjd som du med en bok i handen, om det inte finns annat att välja på. Det är när jag är omgiven av olästa böcker som läshumöret slår till och jag blir kräsen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det till viss del. Det var lite så jag hade det innan jag börjar planera en månad i förväg. Nu tar jag bara den bok som står på listan :)

      Radera
  12. Detta är för härligt Monika, de borde finnas med i en citatbok. -Jag är ingen humörläsare, bara sätt en bok i händerna på mig så är jag nöjd.♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det är ju så jag fungerar :) Jag bryr mig inte så jättemycket om vilken bok, bara det är en bok.

      Radera
  13. Ordning och reda! Hur man än gör; huvudsaken är ju faktiskt att man trivs med sin läsning. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var och en blir salig på sin fason :)

      Radera
  14. läslust är det viktiga. jag följer utmaningar som ger mig mycket fria händer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar egentligen också fria händer och när det är jag som planerar så bestämmer jag ju själv. Det är förmodligen därför jag inte riktigt klarar det här med bokcirklar och liknande :)

      Radera
  15. Jag är tvärtom ganska mycket humörläsare, så jag får inte planera alltför mycket. Men lite planering blir det ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förut, när jag hade kanske 30 olästa i hyllan, så klarade jag att välja nästa bok när jag hade läst ut en. Nu går inte det längre. Jag hade blivit stående framför hyllorna i evighet :)

      Radera
  16. Jag skulle önska att jag var lite mer för att planera. Men jag blir så trött på mig själv när jag inte följer planen, nästan stressad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla är vi ju olika och jag blir lugn av planering :)

      Radera
  17. Lite planering och några läsutmaningar varje år brukar passa mig.

    SvaraRadera
  18. Jag är nog alldeles för mycket humörläsare och jag misstänker att det är därför jag får lässvackor ett par tre gånger per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara det att jag har en bok att läsa gör mig glad :)

      Radera
  19. Verkligen ordning och reda på dig :)

    SvaraRadera
  20. Vi är ju alla olika, och jag vet att det finns människor som trivs med planering. I jobbet är jag en av dem, mer och mer med åren dessutom, men när jag läser kan jag inte planera, då blir det sällan bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite av ett kontrollfreak och jag vill ha kontroll på det jag kan ha kontroll på. Då har jag mer energi över för oförutsedda saker :)

      Radera