söndag 17 januari 2016

En smakebit på søndag: Det hemliga manifestet

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag firar sambon och jag 19 år tillsammans så igår var vi ute och åt på en av våra favoritrestauranger, en asiatisk där man äter buffé och då ingår sushi, mongolisk grill, massor av färdiga rätter som ankbröst, kycklingspett i jordnötssås, räkor i apelsin, oxfilé, mangokyckling och så efterrätt med bland annat en sagolik paj och så mycket mjukglass man orkar. Och mycket, mycket mer. Tyvärr orkar man inte alls äta så mycket som man skulle vilja, man måste prioritera det man verkligen tycker om. Gott är det och mätt blir man.

När det gäller läsningen så har jag äntligen börjat med andra delen i serien om den ryske agenten/polisen Leo Demidov, Det hemliga manifestet av Tom Rob Smith. Första delen, Barn 44, tog mig med storm och kanske är det därför jag inte vågat mig på uppföljaren. Det har tydligen kommit ut en tredje del också, Agent 6, men den verkar av någon anledning inte vara översatt till svenska. Det hemliga manifestet utspelar sig 1956.

Smakebiten kommer från sida 76.
Barnen såg ut som om de sov. Hade det varit natt så skulle stillheten känts naturlig. Men det var mitt på dagen och solskenet lyste in genom en springa i de fördragna gardinerna. Flickorna låg med ansiktena mot väggen och ryggarna vända utåt rummet, täckena uppdragna över axlarna. Den äldstas långa, glansiga hår låg över kudden. Leo svepte undan det och kände på hennes hals. Det allra svagaste spår av värme kunde förnimmas, bevarad av ejderdunet i det tjocka täcket som någon så kärleksfullt hade stoppat om henne med. Det fanns inga skador på hennes kropp. Den yngsta, inte mer än fyra, låg likadant. Hon var kall. Hennes lilla kropp hade förlorat värmen snabbare än systerns. Leo blundade. Han kunde ha räddat de här flickorna.

50 kommentarer:

  1. Grattis till de 19 åren! Den boken blir jag sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte lika bra som Barn 44 (än så länge) men helt OK.

      Radera
  2. Grattis till 19 år!

    Jag har funderat på om jag ska läsa Barn 44, så jag är ju lite nyfiken på den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Gratulerer!! Takk for smakebit.

    SvaraRadera
  4. Jeg har lest Barn 44, og syns den var svært bra og gripende. Liker Tom Rob Smiths bøker.
    Kos deg på restaurant i dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn 44 var lite som en spark i magen :)

      Radera
  5. Grattis till er! Och tack för en spännande smakbit!

    SvaraRadera
  6. Gratulerer med 19 år! Jeg har også lest Barn 44, og likte den godt. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara att fortsätta med den här boken :)

      Radera
  7. Grattis till årsdagen och tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  8. Den här måste jag ta mig an. Jag köpte både den och Agent 6 efter att jag läst den första.
    Grattis till 19 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här är ju den där extraboken jag fick av dig för evigheter sedan :) Det verkar inte som att Agent 6 är översatt, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...

      Radera
  9. Grattis till de 19 åren!
    Men smakbiten var otäck. Jag tycker inte om böcker där barn far illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det mer ett helt folk som far illa.

      Radera
  10. Grattis! Och tack för smakbiten, fast den var hemsk...
    Barn 44 måste jag se till att klämma in snart. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska hemsk bok, men än så länge inget mot Barn 44.

      Radera
  11. Grattis på jubileumsdagen :) Må det bli många, många fler!
    Tack för smakbiten!
    Sv: Jo, det är svårt att INTE tänka Guldkompassen just för isbjörnens närvaro i boken - men där slutar likheterna :) förutom att det är en fantasy/saga då!

    SvaraRadera
  12. Grattis och tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Gratulerer med 19 år! Det er virkelig verd å feire :-)
    Jeg husker Barn44. Jeg fikk ikke lest den men jeg vet at jeg hadde tenkt å gjøre det. Noen ganger kommer det så mange bøker i veien :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn 44 är en av de bästa böcker jag läst, någonsin :)

      Radera
  14. Låter spännande! Honom har jag inte läst något av. Än. Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar verkligen Barn 44 :)

      Radera
  15. Grattis till 19 år!

    Tack för spännande smakbit! Har läst Gården av författaren som jag gillade, men har inte kommit till skott med att läsa Barn 44, men någon gång så... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn 44 är bland et bästa jag har läst :)

      Radera
  16. Grattis, sushi som är så gott :)
    Och tack för den hemska smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vet jag inte vad jag tycker om sushi, fisken och riset är inte något jag går igång på. Men jag har märkt att jag är mer eller mindre beroende av wasabi :)

      Radera
  17. Grattis till ert 19-årsjubileum. Det lät som en väldigt bra restaurang. Blev rakt hungrig!

    Jag hittade BARN 44 i bokhyllan när jag rensade ur den i julas. Tänkte läsa den under året. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har vägarna förbi Lund någon gång så rekommenderar jag ett besök på den restaurangen :)

      Radera
  18. tack för smakebiten! ska testa författaren! grattis till de nitton!

    SvaraRadera
  19. Grattis till jubileet :) Har läst den här, tyckte inte att den var lika bra som Barn 44, men helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge tycker inte jag heller att den är lika bra som Barn 44, men det är nog svårt.

      Radera
  20. Stort grattis till dig och sambon :)

    SvaraRadera
  21. Oj så fint det lät med restaurtangbesök och en så trevlig orsak till det!
    Jag läste ju också Barn 44 och gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är inte ute och äter så ofta, men vi försöker komma iväg på speciella dagar :)

      Radera
  22. Grattis till er! Låter som supergod mat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det är helt fantastisk mat där.

      Radera
  23. Grattis till era 19 år! Men vad är det jag läser?? Jag hade inte en susning om att det fanns fler böcker efter Barn 44. Är den här lika bra? Måste förmodligen läsa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte denna är riktigt lika bra som Barn 44, men eftersom den är bland det bästa jag läst någonsin så är ju kanske det att begära för mycket. Den är helt OK så långt i alla fall. Och det finns faktiskt ytterligare en del, men den verkar inte vara översatt.

      Radera
  24. Grattis till era 19 år. Det är inte dåligt :-). Och det är otroligt gott med asiatisk mat! Jag såg i en kommentar att du gillar wasabi. Jag brukar laga Icas recept: Asiatisk lax i ugn med avokadokräm. Där har man wasabi i avokadokrämen men vi kör även med soja och wasabi separat (som till sushi).
    Det ska även bli spännande att höra vad du tycker om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det där receptet låter inte alls dumt, men jag får nog laga den bara till mig :) Jag brukar blanda ner wasabi i allt möjligt nu, fattar inte vad det är som plötsligt fått mig att bli helt tokig i det :)

      Radera