fredag 29 januari 2016

Bokbloggsjerka 29 januari – 1 februari

Fredag igen och det känns så bra att kunna säga att de som vanligt är dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckans fråga: Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Det korta svaret blir ju ett självklart ja, på båda frågorna. Sedan är det ju det där med att komma ihåg...

Den första frågan är lättast att svara på, det finns två böcker som alltid dyker upp när det handlar om oväntade händelser. Den ena är Ubåt av Lothar-Günther Buchheim, förutom att det här måste vara det enda tillfälle någonsin där jag hejat på tyskarna så har den ett av de mest chockartade slut jag stött på. Den andra är Patient 67 av Dennis Lehane, mer tänker jag inte säga om den. Jag vet att det finns mängder av andra böcker som innehållit något överraskande, men jag är helt ärligt inte människa att komma ihåg dem.

Det där med att inte komma ihåg gäller även andra frågan (där faktiskt Ubåt också skulle platsa). Med tanke på vilken genre jag läser så sker det i nästan varenda bok något som jag inte tycker om. Den jag kommer att tänka på nästan genast är Polis av Jo Nesbø. Och nu när jag tänker på det så skulle den funka på fråga ett också.

Det ska bli intressant att läsa hos er andra vilka böcker jag har glömt...

48 kommentarer:

  1. Borde kanske läsa Patient 67. Det är många som har nämnt den i sina bloggar vid andra tillfällen.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, jag också men det ångrar jag nästan.

      Radera
  3. Nu är det längesedan jag läste Patient 67 men jag gillade den inte när jag läste den, minns inte exakt varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt konstig ett tag, har jag för mig :)

      Radera
  4. Ja just ja, Patient 67 passar ju verkligen in här :)

    SvaraRadera
  5. Patient 67 innehåller verkligen en twist som heter duga! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är nästan det enda jag minns av boken :)

      Radera
  6. Patient 67 hamnade inte precis bland mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, men alla kan ju inte gilla samma :)

      Radera
  7. Skönt att jag inte är ensam om att ha lite svårigheter med att komma ihåg sånt, av någon anledning blir min hjärna alltid lite nollställd när dennombeds komma på något exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så mycket annat att komma ihåg så jag vill inte slösa utrymme på att minnas onödiga saker :)

      Radera
  8. Patient 67 var så överraskande. Polis hade jag nog redan bestämt mig för att inte läsa, det beslutet stärktes nu ytterligare. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polis var jättebra, det var bara en händelse som jag blev upprörd över :)

      Radera
  9. Jag har inte läst någon, kanske lika bra det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, nej, det var positiva överraskande saker, på sätt och vis :)

      Radera
  10. Ubåt känner jag inte till, men har också sett Patient 67 som film och tyckte att den var riktigt bra. Och överraskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ubåt måste vara den bästa ubåtsfilm som någonsin gjorts. Den är grym!

      Radera
  11. Patient 67 är jag lite nyfiken på men jag tror jag sett filmen och vet om twisten så säga..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då blir det ju inte riktigt samma sak :)

      Radera
  12. Patien 67 har jag också med i min jerka. Den överraskade verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag i ett anfall av desperation gissade på upplösningen, men jag trodde ju aldrig på det :)

      Radera
  13. Tänk att jag inte vet om jag läst Patient 67 eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog egentligen säga att om du inte kommer ihåg om du har läst den så har du inte gjort det :)

      Radera
  14. Patient 67 vill jag läsa :) Dessvärre kommer jag nog se filmen först, eftersom den redan står i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det får du absolut inte göra! Filmen är inte i närheten av boken.

      Radera
  15. Patient 67 har jag inte läst, försökte med filmen men det gick inte, berodde nog på att jag har svårt för Dicaprio (såg bara lite i början). Ska nog ta och läsa boken någon gång. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller DiCaprio och jag gillade inte filmen speciellt mycket. Den var lite övertydlig, sambon gissade lösningen nästan med en gång :)

      Radera
  16. Just ja, Patient 67 överraskade. Jag har visserligen bara sett filmen men jag var oförberedd det här. Ubåt och Polis har jag inte läst. Jag måste läsa boken före Polis först :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tyvärr läst alla böcker om Harry Hole nu, jag önskar jag hade någon kvar. Eller att det snart kommer en ny. Se filmen Ubåt i stället, det tar inte lika lång tid och den är minst lika bra.

      Radera
    2. Jag får göra det vid lämpligt tillfälle.

      Radera
  17. Ubåt har jag sett som film. jättebra. Patient 67 har jag läst och sett som film. mycket bra och spännande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ubåt har jag sett... jag vet inte hur många gånger. Det är något med ubåtsfilmer som fascinerar mig, förmodligen handlar det om ren skräck.

      Radera
  18. Älskade Patient 67. Blir lite nyfiken på Ubåt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte vill läsa Ubåt så se filmen!

      Radera
  19. Ha ha, jag sitter faktiskt inne med förklaringen till slutet, jag har nämligen för väldig länge sen sett TV-serien på DVD som gjordes på boken, det var ett grymt bra psykologiskt drama om jag minns rätt. Dessutom fått slutet förklarat.
    Boken skildrar alltså en tysk ubåtsbesättning och efter ett av dom mest klautrofobiska äventyr jag sett ,går dom in i en tysk ubåtsbas på atlantkusten.
    Du berättar ju själv att det är enda gången du hejat på tyskarna. Det komiska är att det är just det som författaren är rädd att du skall göra. Därför gör han det på det här sättet så han slipper ge nazisterna en avslutande hjältehyllning. allt avslutas väldig abrupt. Det finns alltså en tanke bakom det och mer skriver jag inte ifall någon vill läsa boken eller se filmen, men jag tror du förstår.
    Det fanns faktiskt en till som inte gillade slutet, däremot kan jag inte garantera att översättningen från tyska stämmer :) Den som vill läsa eller se Das Boot bör inte trycka på den här länken, men den är rätt kul :)
    https://www.youtube.com/watch?v=2-5EUsGTQqQ

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig låter ju det som en efterkonstruktion ;) Jag tycker slutet är lysande och förmodligen inte alls speciellt långt ifrån sanningen. Det är precis sådana slut som krävs för att jag ska komma ihåg dem :) Författaren var ju själv placerad på ubåt under kriget och boken sägs vara självbiografisk.

      Radera
  20. Ja, Patient 67! Det är en märklig bok, verkligen. Och bra, tycker jag. Det funkade inte för mig att se filmen i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen gillade jag inte alls, men jag har alltid trott att det var DiCaprios fel :)

      Radera
  21. Jag kommer inte ihåg någon för tillfället så tveksamt om jag ens svarar på veckans jerka :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var svårt att komma på exempel.

      Radera
  22. Är Ubåten den bok som filmen "Das Boot" grundar sig på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän, det stämmer. Första gången jag såg filmen visste jag inte ens att det fanns en bok så när jag plötsligt hittade den på en bokrea för så där en (runt) 30 år sedan så blev jag själaglad :)

      Radera
  23. Jag började se Shutter Island/patient 67, men somnade mitt i... Jag vet inte om det berodde på att filmen var dålig, att DiCaprio var dålig, eller att jag helt enkelt var trött ;) Men då vet jag att jag skall läsa boken istället för att ge filmen en ny chans. Blir nyfiken på Ubåt. Den skall jag skriva upp på min lista, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag röstar för alternativet att DiCaprio var dålig, jag har alltid trott att det var därför jag inte gillade filmen. Läs boken i stället :) När det gäller Ubåt så kan du med fördel se filmen (också) :)

      Radera