måndag 4 januari 2016

TV-serie: Homeland - Säsong 5

Titel: Homeland - Säsong 5
Originaltitel: Homeland
Genre: Thriller
Skapad av: Alex Gansa, Howard Gordon
Skådespelare: Claire Danes, Mandy Patinkin, Rupert Friend, F. Murray Abraham, Miranda Otto, Sarah Sokolovic
Premiär: 2015-10-05
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 12
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo december 2015





Handling
Carrie Mathison bor i Berlin med sin dotter och pojkvän, jobbar som säkerhetsexpert åt en filantropisk miljonär och har byggt upp ett familjeliv hon verkar trivas med. Saul Berenson är numera CIA:s Europachef, medan Peter Quinn blivit ännu mer lik en mördarmaskin. En hackare råkar hitta hemliga dokument i CIA:s arkiv. Någon vill inte att Carrie ska få tillgång till de dokumenten. Finns det en spion på CIA:s Berlinkontor?

Min kommentar
Homeland har blivit en av våra favoritserier och den här gången kunde vi inte ge oss till tåls och vänta på DVD-släpp, utan hela säsongen spelades in och sågs sedan nästan i ett svep.

Det som slår mig allra först, och gör mig så lycklig att jag nästan börjar gråta, är att tyskarna pratar tyska. De pratar bara engelska när de har att göra med icke-tysktalande människor. Det känns så obeskrivligt skönt. Och trovärdigt.

Säsong 5 är kanske inte riktigt lika bra som föregående, men det är otroligt spännande. För det mesta sitter jag och tittar med hög puls. Det är osannolikt klurigt och vändningarna står som spön i backen. Det som är genomgående den här säsongen är min konstanta oro för Peter Quinn. En oro som visar sig vara befogad.

Som vanligt är serien väldigt aktuell, den behandlar bland annat situationen i Syrien och whistleblowers som Snowden, och politisk. Jag tycker balansen mellan hitte-på och verklighet är väldigt bra, rent generellt. Som en bonus kan man faktiskt lära sig saker genom att titta på Homeland.

Naturligtvis finns det en del logiska hål, bland annat det som händer i Amsterdam, och hela hanteringen av den eventuella spionen på CIA. Just den biten tror jag faktiskt inte riktigt på. Det känns inte helt trovärdigt att Saul och Dar Adal tror blint på vissa, oavsett vad de gör och beskylls för (även motsatsen gäller, dessvärre) och att tro på en person som precis har anklagats för att vara spion är helt orimligt.

Min favorit i den här serien är Peter Quinn, men min idol är Carrie Mathison. Claire Danes, som spelar Carrie, gör det så otroligt bra. Ingen kan se så ledsen och galen ut som hon. Jag hittade förresten ett test på SVT, där man kan se vem av karaktärerna man är. Till min stora glädje blev jag Peter Quinn.

Så här slutar sista avsnittet: [spoiler]Saul erbjuder Carrie återanställning på CIA och fria händer. Carries gamla chef, Otto Düring, erbjuder Carrie partnerskap, eventuellt både affärsmässigt och privat, det är lite oklart. Saul dödar Allison när hon försöker fly. Carrie dödar Peter Quinn, där han ligger som en grönsak i sjuksängen.[/spoiler]

Så. Nu väntar vi på säsong 6...



TV-serier.nu hade säsongen 3,7 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 210 821 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om tonen i den här säsongen, det fanns något äkta och innerligt. Förutom några enstaka scener där jag tyckte det blev lite fördomsfullt så var det en av de bästa säsongerna. Och jag såg den på SVT-play varje vecka (där den ju släpptes tidigare).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den kändes lite... mindre amerikansk. För det mesta. Det kändes helt enkelt annorlunda. Jag klarar inte riktigt det där med att se ett avsnitt i veckan, jag hinner ju liksom glömma hur förra avsnittet slutade ;)

      Radera
  2. Och jag blev också Quinn...???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar helt allvarligt på att inte titta mer, om det kommer en ny säsong.

      Radera
  3. Har bara sett säsong 1 i denna serie. Har köpt säsong 2 men inte sett den ännu. Är den bra så den är värd att fortsätta kika på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, herregud. Ja! Just andra säsongen är inte riktigt lika bra som resten, men fortfarande mycket, mycket sevärd.

      Radera