lördag 23 januari 2016

"Spindeln i hörnet" av Nikki Owen

Författare: Nikki Owen
Titel: Spindeln i hörnet
Genre: Thriller
Antal sidor: 346
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Spider in the Corner of the Room
Översättare: Katarina Falk
Serie: Projektet 1
Förlag: Massolit
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 januari 2016




Första meningen: Mannen som sitter mittemot mig rör sig inte.

Baksidetext
Plastikkirurgen Maria Martinez Villanueva sitter fängslad för mordet på en katolsk präst. Hon hävdar att hon är oskyldig.

Från Marias perspektiv får vi följa en besynnerlig verklighet där det är svårt att veta vad som egentligen är sant. Psykologen Kurt ifrågasätter hennes mentala hälsa utöver hennes diagnos: Aspergers syndrom.

Maria är övertygad om att hon befinner sig i centrum av en stor konspiration. Osäker på vilka hon kan lita på försöker hon ta reda på vem som är skyldig till att hon sitter fängslad.

Min kommentar
Den här boken lockade mig direkt när jag gick igenom vilka böcker som skulle ges ut i juli förra året. Jag menar mörk och skruvad psykologisk thriller med en mycket opålitlig berättare, vad finns det att inte gilla där?

Det börjar väldigt bra och första halvan är spännande, mörk, skruvad och psykologisk. Sedan faller allt samman. Resten av boken är i stort sett bara upprepningar från första halvan. Det är Maria som pratar med den första terapeuten och inte litar på henne, Maria som pratar med andra terapeuten och inte litar på honom, Maria som pratar med fängelsedirektören och inte litar på honom, Maria som pratar med advokaten och inte litar på honom, Maria som pratar med sin mor och bror och inte litar på dem. Det händer nästan ingenting. Jo, förresten, Maria får minnesbilder och vet inte om hon kan lita på dem och Maria kan saker som hon inte kommer ihåg att hon har lärt sig. Det blir tjatigt och segdraget.

Jag har egentligen inga krav på trovärdighet när jag läser fiktion, men det måste finnas något jag kan tro på, något som är sannolikt. Det är mycket som inte går ihop i den här boken och det mesta är fullständigt osannolikt. Jag är ganska säker på att inget av det som beskrivs skulle fungera i verkligheten. Det mesta är ologiskt. För att inte tala om rörigt. Berättelsen sker i tre (jag tror det är tre, orkar inte gå tillbaka och kolla) trådar från olika tidpunkter, där man inte har en aning om vilken tråd som händer före eller efter någon annan. Dessutom får man massor av tillbakablickar. Det hoppas hejvilt mellan trådarna och det är möjligt att styckeindelningen är tydligare i en pappersbok, men i e-boken var det väldigt svårt att se när nya stycken påbörjades, vilket gjorde det ännu svårare att hänga med mellan hoppen.

Jag hade egentligen inga betänkligheter gällande vem jag skulle tro på eller vad som egentligen hade hänt, det fanns alldeles för tydliga indikationer på det. Trots en massa antydningar, av vilka en hel del bara blir hängande i luften. Möjligtvis kan det vara så att man får förklaringar i efterföljande delar, detta ska nämligen bli en trilogi.

Det här kunde ha blivit en riktigt bra historia om det inte hade blivit så samma likadant hela vägen, för generellt sett så är den genomtänkt och klurig. Den är bara inte berättad på ett bra sätt. Jag kommer förmodligen inte att läsa fortsättningen, om det kommer någon.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,75 (beräknat på 4 betyg).
Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 130 betyg).
Jag ger den 2,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Spindeln i hörnet: Mia, DAST och Peter Siljedahl.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

10 kommentarer:

  1. Lite skönt att känna att man inte behöver skriva upp en bok på läslistan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur :) Nej, denna rekommenderar jag inte...

      Radera
  2. Hmmm, blir ju inte sugen på att läsa den här. Ganska skönt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den övertygade inte mig på något sätt :)

      Radera
  3. Denna hade jag inte hört talas om tidigare. Blev nyfiken.

    SvaraRadera
  4. Låter definitivt inte som en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med facit i hand så var det inte riktigt en bok för mig heller.

      Radera
  5. Den var bitvis bra men rörig den var den helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den började väldigt lovande, men sedan blev det bara samma sak.

      Radera