onsdag 6 januari 2016

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 1

Vi är nog många som saknar Annikas bokbloggsjerka och då är det ju tur att det finns någon som plockar upp bollen. Carola på barnboksbloggen har startat sin egen variant av jerkan.

Veckans bokbloggsfråga är: Kommer du att delta i någon boklig utmaning under 2016? Antingen någon av de som cirkulerar i bokbloggsvärlden eller någon som du gör bara för dig själv. Finns det någon läsutmaning som du skulle vilja genomföra om det bara funnits mer tid?

Just nu börjar det nästan kännas som att jag hittar för många intressanta saker att vara med på.

Först har vi ju boktolvan, som jag har gjort varje år och 2016 är det för sjätte gången. Sedan har vi ju Finish That Series Challenge, som jag hade första gången förra året. Det gick så bra att jag nog kommer att ha den varje år. I alla fall så länge som jag har oavslutade serier. Alltid, alltså.

Dessutom har jag bestämt att jag i år ska vara med på Spänningsutmaningen och Månadens bästa bok, båda ordnade av Mia. De här är ju inte egentliga utmaningar, eftersom jag alltid läser spänningsböcker och ja, månadens bästa bok är ju bara att välja ut.

Dessvärre hittade Johanna på en väldigt intressant utmaning, En världsomsegling på 366 dagar, och jag funderar fortfarande på om jag ska anta den eller ej. Först ska jag i alla fall kolla lite vad jag har för böcker stående i hyllan. Kanske kan man få ihop ett tiotal länder av dem.

En annan årlig "utmaning" är att försöka läsa hyllvärmare. Tyvärr är de nu så många att det är omöjligt att läsa alla (246), men jag brukar hoppas på ett femtiotal. Och så försöker jag läsa en e-bok i månaden, det är nu inte alltid det blir en varje månad, men slutsumman ska bli tolv.

Jag tror inte jag egentligen behöver fler och det där med att hitta på en egen, nja, det finns så många där ute som är mer påhittiga.

18 kommentarer:

  1. Det var inte lite utmaningar som du ska vara med i i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ingen av dem är egentligen speciellt jobbigt :)

      Radera
  2. Så många utmaningar! Blir du inte stressad? Jag kör ju utmaningsfritt, men efter att Johanna gjort om världsomseglingen till en aktivitet mer än en utmaning hänger jag på där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, stressad blir jag inte av de här utmaningarna i alla fall, alltihop är ju böcker jag vill läsa :)

      Radera
  3. Jag skall också delta i några utmaningar, men jag börjar känna att jag tagit mig vatten över huvudet så jag får nog skippa någon. Så kan det gå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får nog helst inte bli några fler i alla fall :)

      Radera
  4. Jag brukar hoppa över alla utmaningar men försöker ändå få mig själv (ibland) att läsa lite mer varierat. När orken finns... Ibland är de så skönt att sjunka ner i deckaren som du är inne i efter en sida. Men i år blir det i alla fall Johannas världsomsegling mest för att det kanske triggar mig att läsa lite mer böcker från andra länder. Om inte annat skrivs ju deckare lite överallt :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en del deckare från lite "udda" länder i hyllan redan, ska kolla upp lite exakt vad det är för några. Om de passar bra att läsa i år så hoppar jag på världsomseglingen jag också :)

      Radera
  5. Jag försöker också bli bättre på att läsa hyllvärmare!

    SvaraRadera
  6. Dessbättre har jag nu insett att ännu en utmaning inte var vad världen behövde. Därför kan man nu delta i Världsomseglingen helt utan målbild och krav, endast utrustad med en dos nyfikenhet på det okända. Hoppas du tycker det låter bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker utmaningen lät intressant också, men jag ska kolla närmare på vad som redan finns i hyllan :)

      Radera
  7. Utmaningar är inte min starka sida men det är alltid kul att följa andras.
    Jag kommer delta i spänningsutmaningen och månadens bästa bok. Det får räcka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om enkla utmaningar, men som ändå triggar mig att läsa lite utanför vad jag brukar och flera av de här utmaningarna går ju att kombinera :)

      Radera
  8. men jerkan är tillbaka imorgon!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äntligen! Jag såg det i tidigare i veckan :)

      Radera
  9. Men gud va många utmaningar! Jag håller mig till Goodreads bokutmaning för 2016 (om det ens räknas!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så många som det låter, många kombineras ju :) Och naturligtvis räknas Goodreads :)

      Radera