fredag 8 januari 2016

Bokbloggsjerka 8 – 11 januari

Efter ett uppehåll på åtta månader så är det äntligen dags för Annikas bokbloggsjerka igen.

Veckans fråga: Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?

Jag slutade med alla typer av nyårslöften för nästan fyra decennier sedan och jag har inte tänkt återinföra dem. Men man kan ju ha målsättningar och förhoppningar...

Min första förhoppning är att jag ska läsa de 72 böcker jag satt upp som mål i 2016 Reading Challenge. Det borde inte vara några problem med tanke på att jag läsa ganska många fler de senaste åren.

Jag hoppas också få läst i alla fall 50 av mina 246 hyllvärmare. Och så har jag ju min traditionsenliga boktolva, med tolv författare/böcker jag verkligen vill läsa (av en händelse så är de hyllvärmare allihop). Dessutom har jag målsättningen att avsluta minst åtta serier i Finish That Series Challenge.

Den allra största förhoppningen är dock, precis som varje år, att detta år äntligen ska bli det då jag inte köper fler böcker än vad jag läser.

Jag ser egentligen inte något av detta som speciellt svårt, förutom sista punkten som förmodligen går åt skogen även i år. Alla andra punkter handlar om böcker som jag ju faktiskt vill läsa.

53 kommentarer:

  1. Ja det med serier har jag tänkt fixa också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog ha den utmaningen varje år :)

      Radera
  2. Jag är inte heller mycket för det där med löften :-) Totalt sett har vi skaffat fler böcker än jag läst, men å andra sidan är vi ju fyra stycken *host*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad smidigt att kunna skylla på resten av familjen ;) Sambon läser bara böcker på Storytel så det funkar inte riktigt för mig :)

      Radera
  3. haha, ok för mej att köpa fler böcker än jag hinner läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har ju varit det i några år, men jag behöver liksom inte fem års säkerhetsmarginal i olästa böcker :)

      Radera
  4. jo, lite löften men vill inte stressa med böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag läser det jag vill när jag vill.

      Radera
  5. Det där med att minska på antalet hyllvärmare verkar vara en gemensam förhoppning för de flesta bokbloggare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är svårt. Ibland känns det lite som att bokhyllorna är som pojken med guldbyxorna ;)

      Radera
  6. Hyllvärmare och att avsluta serier har jag också bland annat tänkt mig som "nyårslöften". Lycka till och ha kul med läsningen!

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Nja, det här är ju bara böcker som jag vill läsa och flera av utmaningarna kan kombineras :)

      Radera
  8. Tog mig an hyllvärmare förra året, men skulle behöva ha det som stående utmaning. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft den i runt fem år nu... ;)

      Radera
  9. det där med Boktolvan låter lite lockande ändå. får fundera

    SvaraRadera
  10. Tänk vad fantastiskt det vore om jag hade färre böcker som ska läsas om ett år. Nåväl. Drömma går ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner likadant :) Men plötsligt händer det ;)

      Radera
  11. Men åååh jerka. Tur jag kikade in här, måste genast gå och kolla. :-)

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas också hinna med att läsa en del hyllvärmare i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst runt 50 de senaste åren, men det är lite som att spotta en törstig kamel i halsen :)

      Radera
  13. Oj, vilken koll du har på hur många olästa böcker som finns hos dig! Jag vet inte om jag vågar kolla upp det hos mig ;) Som du såg i min blogg skall jag i alla fall dra ned, kanske helt, på att läsa inlägg på IG och FB, så kanske jag hinner läsa desto fler böcker. Och förresten, trots alla hyllvärmare jag redan har, var jag bara tvungen att beställa en bok som jag såg ett tips om; första delen i "Romanen om Maj". Man är väl hopplös...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en fantastisk hjälp i programmet jag använder för att ha koll på mina böcker, Book Collector :) Även om jag inte är inne så mycket på sociala medier så går det ändå en del tid för slösurfning, men jag har inte riktigt lust att sluta med det :) Jag är så stolt att jag ännu inte köpt någon ny bok i år...

      Radera
  14. Jag skall nog inte ens lova att inte köpa på mig för mycket böcker, för det kommer jag med säkerhet ändå att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, något löfte är det definitiv inte, men jag försöker :)

      Radera
  15. Vågar inte räkna mina olästa böcker längre men jag ska nog ta och rensa ut lite. Ska försöka läsa fler böcker än jag köper, men det är inget löfte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olästa böcker klarar jag inte riktigt att rensa ut, men om jag läser en bok jag inte gillar så ställer jag inte längre tillbaka den i hyllan. Den hamnar på ett annat ställe och ges bort :)

      Radera
  16. Och den sista punkten går åt fanders just för att du älskar böcker :). Men lycka till, du kanske lyckas i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju ha några laster ;) Jag tror fortfarande att det någon gång kommer att hända... :)

      Radera
  17. Jag är lite imponerad över vilken koll folk har på hyllvärmare ( olästa böcker va? ). Mina står huller om buller och jag har liksom ingen aning om ifall det är 5 eller 50. Men det får vara, kanske blir löftet något annat år. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olästa böcker har jag ännu fler av. De som jag räknar till hyllvärmare är de som är inköpta 2014 och tidigare. Hos mig står de olästa och lästa blandade, alla böcker står i alfabetisk ordning efter författare (naturligtvis), men jag har ju programmet Book Collector som håller järnkoll åt mig :)

      Radera
  18. Haha nej att inte öka på sin olästa hög är ju ett bra mål, jag har haft det några år och misslyckats rejält...men i år är kanske året det lyckas!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker och försöker, men av någon anledning så funkar det inte :) Kanske blir det i år :)

      Radera
  19. Att avsluta minst åtta bokserier bara under ett år, det skulle då jag inte klara av. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avslutade betydligt fler förra året, men antalet böcker blir detsamma :)

      Radera
  20. Jag tycker att jag bara får mer och mer olästa böcker av någon anledning... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de förökar sig på nätterna :)

      Radera
  21. Hejja, siktar också på att inte samla på mig så många böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att de behöver minska lite i antal, man måste i ha så man klarar sig i fem år :)

      Radera
  22. Inga löften här heller. Och det låter som att du har några böcker att välja på ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det finns några att välja på :)

      Radera
  23. 50 hyllvärmare är många - lycka till! Hoppas många av dem visar sig var riktigt läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ligga runt 50 så jag hoppas jag klarar det i år också, trots att de nya böckerna lockar väldigt :)

      Radera
  24. Lycka till med hyllvärmarna. Jag hoppas att jag när 2016 är slut har läst den där ena riktigt sega hyllvärmaren, nämligen Colm Toibin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en också en riktig surdeg kvar, men den sparar jag till något speciellt tillfälle :)

      Radera
  25. Många bra mål du har för året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det för många, men det känns inte så. Än ;)

      Radera
  26. Jag med mitt mål att nästintill bara läsa böcker ur hyllan i år kommer nog ändå läsa färre hyll-böcker än dig då mitt slutsaldo brukar bli ca 55!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tog jag i för mycket med runt 50, läste ju väldigt många fler böcker under 2015 än vad jag brukar så det är klart att antalet hyllvärmare var högt också. Nåja, vi får väl se :)

      Radera
  27. Jag har också många hyllvärmare, trots att jag faktiskt lånar det mesta jag läser. Men bokrea, presenter ifrån nära och kära och second hand fyller väldigt lätt på den där olästa högen... Så i kombination med Johannas utmaning, världsomseglingen så ska jag försöka minska ned den där högen i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hoppat på den där världsomseglingen nu. Lyckades hitta ganska många böcker som skulle kunna passa där och som samtidigt är hyllvärmare :)

      Radera