måndag 25 januari 2016

Film: Focus

Titel: Focus
Originaltitel: Focus
Genre: Komedi
Regissör: Glenn Ficarra, John Requa
Manus: Glenn Ficarra, John Requa
Skådespelare: Will Smith, Margot Robbie, Adrian Martinez, BD Wong, Gerald McRaney
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 15 januari 2016





Handling
Nicky, en rutinerad svindlare, träffar rookien Jess. Han lär henne branschens alla små knep men så fort hon kommer för nära så drar han sig ur. Tre år senare stöter han ihop med Jess i Buenos Aires och hon är nu en fullfjädrad femme fatale som ställer alla hans noga uträknade planer på ända. Insatserna är extremt höga och Nicky tappar nu helt kontrollen.

Min kommentar
Sakta men säkert betas filmfynden från Black Friday av och här är ännu en av dem. Jag har alltid varit glad i Will Smith (även om han ibland gör en del störtdykningar) och när han är som bäst så kan nästan ingen vara lika rolig och charmig. Den här filmen är genrebestämd som komedi, så det var egentligen ingen tvekan alls när jag hittade den billigt.

Dessvärre tycker jag nog inte att det här är en komedi, inte renodlad i alla fall. Visst småler jag och till och med skrattar ibland, men speciellt rolig är den inte. Jag förstår egentligen inte vad den vill. Jag får känslan av att det enda den här filmen går ut på är att lura sin publik. Det är en väldigt smart film och allt är snyggt gjort, men för det mesta blir det bara en uppvisning i hur smart manusförfattaren är. Själv tröttnar jag lite på en film som bara försöker överlista mig. Missförstå mig inte, jag älskar filmer som Vanilla sky, Mulholland Drive, Inception och andra där man inte riktigt vet vad som är sant, men de filmerna har en historia att berätta. Också. Och man kan resonera sig fram till vad som faktiskt händer. I Focus vet man aldrig vad som är sant eller vem som försöker lura vem. Det är bara tröttsamt.

Skådespelarna är bra och jag tycker nog att det är bra kemi mellan dem. Förutom att Will Smiths karaktär är lite för bra för att vara sann så är de trovärdiga. Favoriten blir, helt otippat, inte Will Smith utan Adrian Martinez, vars rollfigur Farhad är en riktigt kul filur.

Trots sin oberäknelighet och otaliga tvister så är filmen ändå ganska förutsägbar i det stora hela och vägen till slutet känns lite för utdragen och lång. Det är ändå helt OK underhållning.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 877 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 128 371 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. En film jag helt har missat faktiskt men det känns inte som att det var något för mig heller, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade se trailern när vi skulle titta på en annan film och Will Smith är ju en av de där skådisarna som jag kan välja film efter :)

      Radera