tisdag 12 januari 2016

Tematrio - Filmatiseringar

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?

Jag har sett otaliga filmatiseringar av böcker och det är väldigt, väldigt sällan som filmen är bättre än boken. Därför gör jag ett litet tema inom temat och väljer adaptioner som faktiskt var bättre än boken de bygger på.

1. 100 steg från Bombay till Paris bygger på boken En fransk curry av Richard C. Morais. Den handlar om den indiska familjen Haji som flyttar till Frankrike. Sonen Hassan är en fena på att laga mat. Kulturkrockar och språkförbistring är alltid kul. Boken var väldigt rörig, karaktärerna var som skuggfigurer och det var massor som jag bara inte fick ihop. Filmen, som för övrigt är regisserad av min favoritregissör Lasse Hallström, är väldigt mycket bättre.

2. This is where I leave you bygger på boken Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Judd har en del otur. Först ertappar han sin fru i säng med hans chef, sedan dör hans far. Dessutom säger hans mor att hans far sista önskan var att familjen skulle sitta shiva. I sju dagar. Många konflikter kommer upp till ytan och det blir väldigt tragikomiskt alltihop. I boken störde jag mig väldigt mycket på Judds sexistiska syn på kvinnor, vilket inte alls fanns med i filmen.

3. Den perfekta stormen bygger på boken med samma namn, som i sin tur tydligen bygger på verkligheten. Den handlar om fartyget Andrea Gail och hennes besättning som råkar ut för den perfekta stormen; en sällsynt kombination av olika meteorologiska faktorer skapar förutsättningar för extremväder med 30 meter höga vågor. Det är kanske orättvist att jämföra boken med filmen i det här fallet för boken är mer som en dokumentär, medan filmen är en dramatisering av en dokumentär. Men ruggigt bra är den i alla fall.

22 kommentarer:

  1. Jag gillade både boken och filmen En fransk curry, men av olika orsaker. Sju jävligt långa dagar har jag varken läst eller sett. Den perfekta stormen har jag inte läst men filmen har jag sett och tyvärr är jag numera hjärtinnerligt trött på den eftersom den sänts på alla möjliga och omöjliga kanaler sjuttio-elva gånger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har sett att Den perfekta stormen visats flera gånger på nätterna, men då är jag inte uppe och eftersom jag äger filmen så bryr jag mig inte om att se den när går på TV :)

      Radera
  2. Har varken sett filmerna eller läst böckerna i din trio. Den perfekta stormen låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den perfekta stormen är en fantastisk film.

      Radera
  3. Jag måste verkligen se till att se filmatiseringen av En fransk curry :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut att du ska göra. Den är bra :)

      Radera
  4. En Frans curry har jag sett, boken ligger orörd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ju mycket bättre om filmen, men boken är helt OK.

      Radera
  5. Jag har sett Den perfekta stormen men inte läst boken, mer ögongodis att se filmen :)

    SvaraRadera
  6. 100 steg var jag lite besviken på. Både film och bok faktiskt

    SvaraRadera
  7. Jag valde bort att se film nr 2 just för att jag blev så irriterad på sexismen i boken, men då kanske jag kan se den ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en väldigt humoristisk film och jag reagerade inte på något sexistiskt.

      Radera
  8. Åh, Den perfekta stormen som var så bra, vill se igen... och såklart läsa bok. De andra två helt okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser boken så var beredd på att den är en dokumentär, det var inte jag :)

      Radera
  9. Jonathan Tropper är bra på mycket men inte på kvinnoporträtt. Men jag kan tänka mig att den boken funkar bra som film!

    SvaraRadera
  10. Inte läst eller sett några av dina så det bli att sätta upp på att-läsa-listan och att-se-listan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre väldigt bra filmer, tycker jag :)

      Radera
  11. Tyckte om Sju jävligt, både bok och film, men hade gärna sett en längre film - saknade en del saker från boken (dock inte sexismen...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag störde mig så otroligt på Judds tankar i boken att jag hade svårt att fokusera på något annat :)

      Radera