onsdag 13 januari 2016

"Svart advent" svenska deckareliten skriver nordic noir

Författare: Inger Frimansson / Magnus Montelius / Åke Edwardson / Malin Persson Giolito / Cilla Börjlind & Rolf Börjlind / Stieg Larsson / Dag Öhrlund / Maj Sjöwall & Per Wahlöö / Åsa Larsson / Anna Jansson / Veronica von Schenck / Johan Theorin / Eva Gabrielsson / Carin Gerhardsen / Sara Stridsberg / Henning Mankell & Håkan Nesser / Tove Alsterdal / Katarina Wennstam
Titel: Svart advent
Genre: Kriminal
Antal sidor: 376
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 december 2015

Baksidetext
Arton berättelser. Arton kusliga möten, ofta med oväntade utgångar. En djupdykning i nordisk noir som inte lämnar någon läsare oberörd. Svart advent har redan gjort internationell succé och hittills sålts till mer än femton länder.

Det är bara i Svart advent du kan läsa om julafton då Kurt Wallander och Van Veeteren blir insnöade vid vägs ände och får spela kort med Henning Mankell och Håkan Nesser.

Stieg Larsson skriver om framtiden i en aldrig tidigare utgiven novell och Sjöwall/Wahlöö minns ett möte med en skamlös man på en båt. I Åsa Larssons snötyngda morddrama är det inte den norrländska kylan som ger kalla kårar…

Varje berättelse gömmer en ny värld, fylld med dramatiska öden. När svenska deckareliten tar till pennan är det inget som är riktigt så enkelt som det verkar. Aldrig förr har så många av Sveriges främsta deckarförfattare gått att läsa i en och samma bok.

Min kommentar
Den här antologin köpte jag 2014, inte bara för att den sas innehålla hela svenska deckareliten utan även för att den säljs till förmån för Sveriges Stadsmissioner. För varje såld bok skänks fem kronor. Det är ju ett berömvärt ändamål och kan man förena nytta med nöje så är det ju ännu bättre.

Dock blev den inte läst 2014, jag köpte den i början av december och kände inte att jag hade riktigt med tid att ge mig på ett gäng noveller just då. I år var jag förberedd...

Som vanligt, skulle jag nog vilja säga, är det väldigt skiftande kvalitet på novellerna. Förmodligen är det så för att det ska finnas något för alla, det som inte jag gillar faller någon annan på läppen.

Min solklara favorit är Se till mig som liten är av Malin Persson Giolito och handlar om mamman som går på julmarknad med sin dotter. Plötsligt har dottern försvunnit. Den här är så lurigt skriven att jag faktiskt inte vet om den är läskig eller trevlig. Slutar den lyckligt eller ej? Det här är faktiskt det första jag läst av Malin Persson Giolito, men jag har två böcker stående i hyllan och jag ser verkligen fram emot att läsa dem.

Ännu en favorit är Sent ska syndaren vakna av Katarina Wennstam. Den handlar om polisen Charlotta Lugn som på självaste julafton får en bekännelse rörande ett gammalt, oläst mord. Nu har jag inte läst böckerna om Charlotta Lugn, men visst måste det vara samma polis? Men denna utspelar sig i Göteborg (en oväntad bonus), så jag gissar att den måste ligga före romanerna. I alla fall så är den väldigt mörk. Egentligen gillar jag inte slutet, det blir för enkelt för de inblandade, men förmodligen är det det mest trovärdiga.

Både Se till mig som liten är och Sent ska syndaren vakna fick faktiskt full pott av mig. De som jag tycker var väl över medel är Ett alibi åt señor Banegas av Magnus Montelius (väldigt suggestiv och småläskig), Aldrig i verkligheten av Åke Edwardson (noveller verkar vara hans grej, jag tror jag läst två nu och de har varit riktigt bra), Superhjärnan av Stieg Larsson (japp, Millenium-Stieg, läskigt och intressant tema som kanske inte ligger så långt bort i framtiden), Postskjutsen av Åsa Larsson (som vanligt fantastisk miljö), Jungfruns hämnd av Johan Theorin (äntligen lite öländsk mysrys och Gerlof), Pauls sista sommar av Eva Gabrielsson (Millenium-Stigs sambo, som minsann kan skriva hon också, ännu en novell som jag inte vet om den slutar bra eller dåligt), Ett osannolikt möte av Henning Mankell & Håkan Nesser (väldigt meta, Van Veeteren, Wallander, Nesser och Mankell träffas på en pub) och Återförening av Tove Alsterdal (väldigt fantasieggande och mysrysig).

Ett par av novellerna förstår jag inte alls, precis som det brukar vara och någon kan jag undra vad den gör i den här boken som beskrivs som nordic noir. De flesta novellerna är inte egentliga deckare, de är nog mer åt skräckhållet, men inte riktigt det heller. Så nordic noir passar nog faktiskt riktigt bra. En del är berättelser med välkända huvudpersoner, som Maria Wern, Gerlof och kanske då även Charlotta Lugn. Generellt sett så gillar jag det greppet.

John-Henri Holmberg berättar lite om det svenska deckarundret i ett eget kapitel först i boken. Det är nog det bästa "förord" jag har läst. Även om jag sparade det till sist. I slutet av boken kommer det författarpresentationer, som också är väldigt intressant att läsa. Det här är en antologi som är en bra presentation av den svenska deckareliten.

Och så håller jag på att bli tokig på blogspot som inte låter ha fler än 200 tecken, sammanlagt, i etiketterna. 21 författare blir betydligt fler, kan jag säga. Jag fick inte ens plats med alla de som redan har etiketter i mitt moln...

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,77 (beräknat på 9 betyg).
Goodreads hade den 3,47 i genomsnitt (beräknat på 261 betyg).
Jag ger den 3,5 (ett genomsnitt räknat på sammanlagt betyg dividerat med antal noveller därefter avrundat till närmaste "halvtal").
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Svart advent: Mysterierna..., Jennies boklista och DAST.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Det här låter intressant.

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag tänkt att läsa noveller i år så kanske jag borde läsa den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt att läsa en novell ur då och då :)

      Radera
  3. Blir lite nyfiken på den här, läser ju noveller mellan varven. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt sett en väldigt hög standard, tycker jag, väl värd att läsa.

      Radera
  4. Gerlof alltså, det lockar ju enormt. Kanske måste skaffa mig boken enkom för Gerlofs skull då. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns kanske lite onödigt att köpa en hel bok för en enda liten novell... kanske finns den att låna :)

      Radera