onsdag 27 januari 2016

"Någon att lita på" av Hans-Olov Öberg

Författare: Hans-Olov Öberg
Titel: Någon att lita på
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 239
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Benny Modigh 2
Förlag: Kalla kulor
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 11 januari 2016




Första meningen: Den svenska försommarnatten är ett tempel; oändligt i takhöjd, ljus och rymd.

Baksidetext
Västerås den första juni 1987.

Världen skrattar åt Sovjetunionen sedan en ung tysk landat ett propellerplan på Röda Torget under flygsäkerhetens dag.

Samma ljumma sommarkväll förs en ung flicka in på akuten i Västerås. Hon är svårt misshandlad och våldtagen. Polisen står handfallen och utan spår. Men Någon har hittat flickans dagbok på lasarettgolvet.

Ett par dagar senare landar ett brutalt och utstuderat misshandelsfall på chefen för våldsroteln, Benny Modighs, bord. En lovande fotbollsspelare har hittats bakbunden och kastrerad och det är bara början.

Utredningarna av våldtäkten och misshandeln löper parallellt men snart står det klart att Någon ligger steget före polisen. Någon är ute efter att hämnas i en råttans lek med katten.

En intensiv kamp mot klockan tar vid samtidigt som en moralisk fråga ställs på sin spets: är det verkligen rätt att straffa den som straffar sådana som förtjänar det?

Min kommentar
Jag älskar 80-talet, nästan allt som har med det att göra. Även om jag blir lite illa till mods när jag ser axelvaddar och frisyrer. Den här boken utspelar sig 1987, en av huvudpersonerna och jag är nästan jämngamla. Att läsa denna är lite som att ta en DeLorean tillbaka till det glada 80-talet.

Tidsmarkörerna är härliga och jag blir alldeles nostalgisk när det ena kännetecknet efter det andra radas upp som på ett pärlband. Det är allt från musik och kläder till politiska händelser. Bara det gör boken värd att läsa.

Här handlar det om två olika brottslingar, Sadisten och Hämnaren. Redan från start får vi reda på vem Hämnaren är, det stör inte ett dugg. Även Sadisten blir ganska uppenbar efter ett tag. Det gör inte heller något. Temat är väldigt tydligt, det handlar om hämnd. Har man rätt att hämnas, alltså ta lagen i egna händer? Men framför allt, har någon annan rätt att hämnas i ditt namn? För mig finns det bara ett svar på de här frågorna. Därmed inte sagt att jag inte kan förstå människor som känner att de måste "hjälpa" rättsväsendet om nära eller kära blivit drabbade av något. Att hämnas någon man inte känner kan jag överhuvudtaget inte förstå.

Jag gillar verkligen inte Elias, han är en extremt läskig person, men jag gillar att jag får lov att inte gilla honom. Författaren låter mig själv bestämma vem jag håller på. Att Elias växt upp till en sådan här obehaglig människa är kanske inte så konstigt, om man har läst första boken så hjälper det att förstå en del av det. Till skillnad från första boken så är det inte lika mycket fokus på Bennys musik i den här delen, vilket jag ser som positivt.

En liten detalj som gör mig väldigt irriterad och som jag verkligen hoppas inte är verklighetstrogen är när poliserna upptäcker att informationen i protokollen är felaktig. Ingen reagerar och frågar sig varför! Hur kan man inte fundera på det? Och så lite korrekturläsningsfunderingar... är den sämre när det gäller e-böcker? Här fanns en hel del felstavningar och annat, men det värsta var nog namnbytet på polisen Carl Friberg, som plötsligt hette Erik vid ett tillfälle. Det får ju bara inte hända.

När jag skulle skriva det här inlägget så läste jag snabbt igenom vad jag tyckte om Djävulens tonsteg och då blev jag lite förvånad över att så mycket gäller även för Någon att lita på. Bland annat antalet karaktärer, som är otroligt många för en så kort bok. Och att Elias är läskig.

Till slut funderar jag på om det är ett genomgående tema i den här serien att böckerna handlar om två brott(slingar). Varav det ena bestraffas, men inte det andra. Det ska bli spännande att se om Kungamördaren är likadan.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 4,07 (beräknat på 13 betyg).
Goodreads hade den 4,5 i genomsnitt (beräknat på 4 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Någon att lita på: Lotten, Annika och Annika Koldenius.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar den här serien. Och det är underligt att det inte gör något att man från början vet vem som är ond...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte bättre om den här delen, kanske för att jag visste ungefär vad jag skulle få. Om man berättar sin historia bra så gör det inget alls att man vet vem som är ond :)

      Radera