söndag 31 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven R

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

R är ju en betydligt enklare bokstav än Q. Det finns så många att välja bland att jag faktiskt fick sålla lite.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på R.
Jag får nog faktiskt välja Veronica Roth här, trots att jag bara har läst en enda bok av henne, men jag har redan använt alla andra som skulle kunnat platsa här.

2. Vilken kvinna på R, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?
Suzanne Reuter är en av Sveriges absolut roligaste kvinnor. Och hon kan så mycket annat också.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på R vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Det är inte alltid jag gillar Robyns musik, men hon har alltid gått sin egen väg och se så bra det har gått för henne.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på R har du ännu inte utforskat?
För ett tag sedan läste jag överallt om Jenny Rogneby och hur fantastiskt bra hennes bok var. Jag har fortfarande inte läst den, men sedan förra våren så äger jag den i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Det är ju det där också, att en kvinna som skulle passat in redan blivit använd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får inte vara med mer än en gång :)

      Radera
  2. Jenny Rogneby planerar jag att läsa mer av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag planerar att läsa hennes debut. När som helst nu ;)

      Radera