tisdag 26 januari 2016

Tematrio - Snygga omslag

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre böcker med snygga omslag - visa gärna bilder!

Jag inser ju att det inte alls är ett tema som passar mig. Visst kan jag tänka att en bok har ett snyggt omslag, men det glömmer jag direkt när jag inte tittar på boken. Det är inget jag överhuvudtaget funderar på. Jag visste inte alls hur jag skulle attackera det här problemet, men till slut bestämde jag mig för att jag helt enkelt väljer omslag som har lockat mig, som helt enkelt fick mig att vilja plocka upp boken. Och jag väljer bara bland böcker jag läste förra året.

1. Cinder av Marissa Meyer är helt enkelt superläckert och jag är så besviken över att förlaget bytte stil på de nya böckerna.

2. Munins skärvor av Oskar Källner är så otroligt detaljerat och omslaget är en illustration av en av novellerna. Det hjälpte dessutom till att få mig att förstå när jag läste sagda novell.

3. Ensam på Mars av Andy Weir. En ensam rymdgubbe i ett hav av rött/orange/gult. Ja, mig lockar det i alla fall.

36 kommentarer:

  1. Jag är lite svag för det där blåa i Munins skärvor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blått är inte min favoritfärg, men här är det snyggt :)

      Radera
  2. Snygga omslag. Svårt att kora en favorit, alla är lika läckra.

    SvaraRadera
  3. Tre fina omslag som jag gillar. :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar omslagen till Marissa Meyers böcker, men jag är inte så förtjust i att de bytte omslag mitt i serien... speciellt inte när de tidigare omslaget i mitt tyckte var snyggare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de nya omslagen ger helt fel intryck. En cyborgfot är ju mycket läckrare :)

      Radera
  5. Tre snygga omslag, gillar klart bäst den sista - men är ju sen vådligt nyfiken på just den boken oxå! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart, det spelar ju in också :)

      Radera
  6. Snygga omslag! Jag hade oxå haft svårt, jag väljer böcker efter författare och innehåll, inte omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslag är bara intressanta innan man har lyft upp boken för att se vad den handlar om :)

      Radera
  7. Gillar omslaget till Ensam på mars, fantastisk färg.

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Cinder, synd att pocketen ej var i samma omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr har de bytt tema helt och hållet på böckerna.

      Radera
  9. Fina omslag. tog med Ciner bland mina med :) De svenska omslagen är ju under all kritik, tycker de förmedlar en helt annan typ av historia...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de var fina från början, men det verkar som att temat byttes ut samtidigt som förlaget. Det är jättesynd, jag får inga som helst cyborgvibbar av de nya.

      Radera
  10. Svar
    1. Om jag inte redan hade läst dem så hade jag velat göra det :)

      Radera
  11. Svar
    1. Märkligt nog så blev det tre science fiction-böcker...

      Radera
  12. Riktigt fina omslag :) Jag är väldigt svag för The Lunar Chronicles. Hela serien är så snygg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de engelska utgåvorna är väl fortfarande snygga, men de nya svenska lockar mig inte alls.

      Radera
  13. Jag tänkte göra tematrion men så glömde jag bort det. Men, jag hade i så fall också haft med Marissa Meyers Cinders osv, fast med de nya omslagen haha. Jag tycker de nya är fantastiskt fina. :-) Men jag håller med dig om de två övriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge innehållet är bra så kan egentligen utsidan få se ut som den vill, men jag får inte alls några cyborgvibbar av de nya omslagen och jag hade förmodligen inte tittat två gånger på dem i en bokhandel :)

      Radera
  14. Riktigt fina omslag alla tre :)

    SvaraRadera
  15. Hahah jag är verkligen din motsats. För mig avgör bokomslaget (förmodligen) alldeles för mycket om huruvida jag vill läsa eller inte.
    Håller med dig om omslagen i ditt inlägg. De är grymt fina allihop! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju förstått att det där är ganska vanligt bland yngre, men för mig kommer insidan alltid att vara viktigast :)

      Radera
  16. Cinder är ganska snygg men vilken jätteläskig sko! Mina fötter gör ont bara av att se bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att Cinder är cyborg, jag tror inte hon får ont i fötterna :)

      Radera