onsdag 13 januari 2016

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 2

Vi är nog många som saknat Annikas bokbloggsjerka, som nu är tillbaka, men det kan väl inte bli för mycket av sådana här fasta inlägg så jag hoppas att Carola på barnboksbloggen fortsätter med sin bokbloggsfråga.

Veckans bokbloggsfråga är: Finns din blogg med i sociala medier, så som Facebook, instagram eller twitter? Vad använder du de sociala medierna till, att göra reklam för bloggen, skaffa nya läsare eller interagera med läsarna genom diskussioner, tävlingar eller annat?

Efter mycket funderande så fick min blogg en egen Facebook-sida, eftersom jag tyckte det verkade som att många följde varandra där. Men antingen så vill ingen följa min blogg eller så använder jag sidan på fel sätt eller så hittar ingen knappen, för det har inte direkt blivit någon succé. Jag har haft tankar på att ta bort den, men eftersom den inte genererar något som helst extrajobb så får den nog vara kvar. Jag använder alltså inte Facebook för någonting egentligen, bloggens inlägg och mina uppdateringar på Goodreads skickas dit automatiskt och mer är det inte.

Jag har funderat på om jag skulle skaffa Instagram och/eller Twitter också, men jag kan inte se användningsområdet riktigt. Faktiskt.

18 kommentarer:

  1. Tråkigt att inte Facebook fungerar för dig...För mig har den fungerat perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungerar gör det ju, men eftersom där egentligen bara syns blogginlägg så känns den kanske överflödig :)

      Radera
  2. Jag använder Instagram, även om det är rätt så glest mellan inläggen där för mig... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju liksom inte vara överallt :)

      Radera
  3. Synd att du inte har instagram, det har jag till min blogg och det är riktigt trevligt. Många bokmalar hänger där, och även författare/förlag är mycket aktiva med tävlingar, förhandstips och annat. Och man behöver ju inte ta selfies direkt, det gör inte jag, även om det kanske blir lite fler personliga bilder på katten och annat än på bloggen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade jag haft en katt så kunde jag ju ha lagt ut bilder på den :) Jag ska i alla fall kolla upp Instagram, även om jag inte riktigt vet vad jag ska ha det till ;)

      Radera
    2. Haha, så säger alla. Sen är man fast och sitter där och kollar bilder istället för att läsa... :D

      Radera
    3. Jo, det är lätt att fastna i saker och ting :)

      Radera
  4. Tråkigt att facebook inte passat dig :/
    Jag har bara instagram och tycker det funkar superbra! Jag uppdaterar inte särskilt ofta och nej, jag tror inte jag får särskilt många följare därifrån men det är himla mysigt och jag tycker att fler verkar ta sig tid att kommentera där :)
    Twitter förstår jag faktiskt inte heller riktigt, men jag säger aldrig aldrig ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju kul att prova något nytt, det är väl mest därför jag hoppar på olika saker :)

      Radera
  5. Jag trodde jag gillade din sida på FB - nu måste jag kolla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du säkert, men helt ärligt så tycker jag Facebook är otroligt användarovänligt och ologiskt :)

      Radera
  6. Har missat att du har en FB sida, detta måste jag ju följa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det är bara samma inlägg som på bloggen i stort sett :)

      Radera
  7. Facebook sidan för bloggen funkar inte så bra för mig heller däremot gillar jag instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när bloggen har skaffat Facebbok så kan jag ju i alla fall läsa andras inlägg där :)

      Radera
  8. Facebook har fungerat rätt bra för mig, men har också lagt en del pengar på att marknadsföra sidan för att den ska nå fler läsare. Twitter och Instagram funkar också bra. I dagsläget har jag nog mest följare på insta, där jag är lite mer personlig än på de andra sidorna. Du får hitta det som funkar för just dig helt enkelt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att man kan göra reklam på Facebook och jag kan förstå att man gör det om man har något mer än bloggen där. Egentligen sitter jag nog nöjd, men Instagram ska jag kolla upp och fundera på.

      Radera