söndag 10 januari 2016

En smakebit på søndag: Spindeln i hörnet

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag vet inte riktigt hur långt jag kommit i boken jag läser just nu, Spindeln i hörnet, eftersom jag (förhoppningsvis) är på väg hem efter en liten utflykt. Den handlar i alla fall om plastikkirurgen Maria Martinez Villanueva, som kastas i fängelse för mordet på en katolsk präst. Naturligtvis säger hon att hon är oskyldig.

Smakebiten kommer från sida 8 i e-boken, där hon precis kommit till fängelset.
     Michaela knackar mig på axeln och jag ryggar instinktivt undan.
     "Du såg honom alltså?" säger hon.
     "Vem?"
     "Goldmouths fängelsedirektör. Killen med de fina ögonen och den tjusiga solbrännan." Hon flinar. "Men var försiktig." Hon lägger handen på min högra skinka. "Det är inte första gången jag är här, snygging. Fängelsedirektören... Han har... ska vi säga... ett visst rykte."
     Hennes hand ligger kvar och jag vill att hon ska ta bort den, lämna mig ifred. Jag ska precis slå undan hennes arm när vakten skriker åt henne att släppa mig.
     Michaela tar bort handen och drar tungan över sina tänder. Jag slappnar av. Utan att säga någonting mer snörvlar hon till, torkar sig om näsan med handflatan och börjar sedan gå.
     Jag sänker huvudet och ser till att hålla avståndet till henne.

37 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Helt okänd författare och bok för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nyfiken på den när den släpptes, tyckte den lät väldigt spännande. Lite fel hade jag, tyvärr...

      Radera
  2. Spännande med en bok och författare som jag inte kände till. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det finns andra, bättre att läsa ;)

      Radera
  3. Ny bok även för mig, tack för smakbit!

    SvaraRadera
  4. Det høres ikke ut som det skal være særlig lett å være i det fengselet! Ha en riktig fin søndag

    SvaraRadera
  5. Den här vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att du verkar vara ännu mer kräsen än vad jag är så kanske detta inte är en bok för dig ;)

      Radera
  6. Denna blir jag intresserad av att läsa! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första halvan var i alla fall bra :)

      Radera
  7. Blir ju nyfiken på om hon faktiskt är oskyldig... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se det får du nog aldrig veta, såvida du inte läser boken och helt ärligt tycker jag att du ska låta bli ;)

      Radera
  8. Denna känner jag inte alls till. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ukjent bok. Takk for smakebiten!

      Radera
    2. Det kan nog kanske finnas en anledning till att den inte är speciellt känd...

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Blir lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Det verkar vara många som inte har hört talas om boken.

      Radera
  11. alldeles nytt för mig! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten!
    Titeln är inte i min smak - spindlar, du vet - .... anar att boken är väl creepy ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln är lite missvisande, det finns inga spindlar i boken :)

      Radera
  13. Tack för smakebiten har läst den.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten, tänkte läsa den men, nja, man kan ju inte läsa alla böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, helt ärligt så tycker jag att du ska hoppa över denna. Det finns så många andra böcker att läsa.

      Radera
  15. Spennende smakebit! Anbefaler absolutt Lucinda Rileys bøker :)

    SvaraRadera
  16. Har varken hört talas om boken eller författaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag har läst den så är det inget jag rekommenderar :)

      Radera