måndag 4 januari 2016

Film: Unbroken

Titel: Unbroken
Originaltitel: Unbroken
Genre: Biografi
Regissör: Angelina Jolie
Manus: Ethan Coen, Joel Coen, Richard LaGravenese, William Nicholson, Laura Hillenbrand (bok)
Skådespelare: Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Finn Wittrock, Garrett Hedlund, Miyavi
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 137 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 18 december 2015


Handling
År 1943 kraschade OS-löparen Louis Zamperini tillsammans med elva kompanikamrater i Stilla havet under ett rutinuppdrag. Efter att ha brottats med hungriga hajar, svår svält, beskjutning av japanskt flyg och alla tänkbara uttorkningssymptom i fyrtiosju dagar blev han och den enda andra överlevande soldaten till sist undsatta. Av ett japanskt krigsfartyg. Helvetet i livbåten skulle visa sig vara rena semestern i jämförelse med tiden i fiendens fångläger.

Min kommentar
Det här är ännu ett fynd från Black Friday och även om jag kanske inte gillar att läsa biografier så brukar jag tycka bättre om att se dem. Och det här är berättelsen om en väldigt intressant man som i alla fall inte jag hört talas om tidigare. Att det tydligen även är Angelina Jolies regidebut gjorde det hela ännu mer intressant.

Till vissa delar så tycker jag att den här historien berättas på ett bra sätt, den är till exempel helt fri från sentimentalitet. Något som jag tycker det ofta blir för mycket av i amerikanska filmer. Dessvärre känner jag att jag inte alls får komma Louis Zamperini in på livet. Filmen handlar mer om vad som händer honom än vem han är och blir. Jag kan inte riktigt ta ställning till om det här är bra eller dåligt.

Historien berättas väldigt mycket rakt upp och ner och det gör att den blir lite opersonlig. Den berör mig, men den BERÖR mig inte. Inte förrän filmen egentligen är slut och man får se den verklige Louis Zamperini. Då lyckas den bli personlig och då påverkar den mig på riktigt.

Tempot är aldrig speciellt högt, men det lilla som finns tappas rejält mot slutet. Eller egentligen när de blir "räddade" från flotten. Därifrån och ända till slutet så blir allt väldigt repetetivt och man får igen och igen se hur illa behandlad Zamperini blir. Den här delen av filmen är ganska seg och den hade nog vunnit på att klippas ner rejält där.

Tydligen är det här en bok, som jag alltså inte heller har hört talas om, men faktum är att jag blev väldigt sugen på att läsa den efter att ha sett filmen. Boken sägs vara väldigt trogen sanningen och filmen sägs följa boken väldigt väl. Förutom att man i boken får veta mer om vem Louis Zamperini egentligen var.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 854 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 89 307 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Den här har vi sett och jag tyckte den var OK, men särskilt engagerad blev jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt bra ända tills de blev "räddade", men om jag hade satt betyg på den i dag, några veckor efter jag såg den, så hade den nog inte fått en fyra.

      Radera
  2. Lägger ändå den här på måste se listan, trailern är fantastisk. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ju filmen var väldigt bra ungefär fram till mitten, sedan var den bara bra :)

      Radera