tisdag 19 januari 2016

Tematrio - Dystopier och annat elände

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Ge mig tips på tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!

Det här är svårt. Det finns ju så många och jag vill ju egentligen inte välja de mest uppenbara. Jag får rådbråka min hjärna...

1. Den nya människan av Boel Bermann är något så ovanligt som en riktigt bra svensk dystopi. Plötsligt föds det inte längre några barn. Lika plötsligt, efter några år, börjar kvinnor bli gravida igen. Men de är inte riktigt som vanliga barn...

2. En gammal goding är På stranden av Nevil Shute. Den har några år på nacken, men den är nog dessvärre fortfarande aktuell. Det tredje världskriget har utplånat allt liv på norra halvklotet. I Australien räknar man med ett halvårs nådatid innan det radioaktiva stoffet når fram. Människorna vet vad som väntar dem, men försöker ändå göra sin tillvaro så rik och trygg som möjligt.

3. Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij är en väldigt bra rysk dystopi. Efter det senaste kriget ligger världen i ruiner och det går inte att leva på jordytan. De överlevande Moskvaborna har flyttat ner i tunnelbanesystemet och varje station har i stort sett blivit en egen stat.

24 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här tre

    SvaraRadera
  2. Metro 2033 var inte så dum. Och Den nya människan ska läsas. Har tänkte läsa På stranden också men avstått pga otäckt och deprimerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade egentligen inte tänkt att läsa fortsättningen på Metro 2033, men av någon anledning ändrade jag mig :)

      Radera
  3. Den nya människan tipsar jag också om :) Den är så himla bra.

    Det känns som om jag kanske borde läsa På stranden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt längesedan jag läste På stranden, men jag blev helt såld på den :)

      Radera
  4. Tack för tipsen!

    Kontrar med tre postapokalyptiska romaner: Vägen av Cormac McCarthy, Legend av Richard Matheson och Flickan från ingenstans av Justin Cronin (första delen i en trilogi).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägen och Legend har jag inte läst, men filmerna har jag sett. Flickan från ingenstans läste jag för något år sedan, den var oväntat bra :)

      Radera
    2. Läs fortsättningen på Flickan från ingenstans, De första tolv, också! Den var lika bra: https://bokstapeln.wordpress.com/2015/05/18/de-forsta-tolv/

      Radera
    3. Jag blev faktiskt lite besviken på De första tolv, den hade inte alls så mycket historia att berätta som där var sidor :) Men jag längtar efter tredje delen!

      Radera
  5. Dom första två noteras direkt - lät riktigt spännande! Metro-böckerna tyckte jag mycket bra om. :)

    SvaraRadera
  6. här var det tre stycken som jag aldrig läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  7. Får göra en anteckning om Den nya människan.

    SvaraRadera
  8. Shutes bok funderar jag på att läsa om emellanåt, men törs inte. Tänk om jag blir jättebesviken? Minns hur bra jag tyckte den var! Bermanns bok hade sina poänger, men blev ingen favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte faktiskt På stranden för drygt 20 år sedan, trots att jag redan hade läst den. Vet inte om jag vågar läsa om den ;)

      Radera
  9. Metro - serien står på min TBR - lista. På stranden läste jag för länge sedan liksom A town like Alice. de var jättebra båda två

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en period på 80-talet när jag slukade allt jag hittade av Nevil Shute :)

      Radera
  10. Metro och Bermann tycker jag väldigt bra om! Blir sugen på Shute, det var ett tag sedan jag läste något av honom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses, det är flera decennier sedan jag läste en bok av Shute. Kanske skulle man våga sig på en omläsning...

      Radera