lördag 9 januari 2016

"Ruth's first Christmas tree" av Elly Griffiths

Författare: Elly Griffiths
Titel: Ruth's first Christmas tree
Genre: Drama
Antal sidor: 20
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Ruth Galloway 4.5
Förlag: Quercus Books
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 december 2015




Första meningen: "The spirits are strong in this one", says the man in the white robe and gumboots.

Baksidetext
It is three days before Christmas and a bitter wind is blowing across Norfolk.

Until her daughter was born, forensic archaeologist Ruth Galloway didn’t do Christmas, but now that Kate is a year old, she wants it to be special.

She must get a tree, shop for food, clean the house, buy presents, including one for her new boyfriend—who she isn’t even sure is her boyfriend—and remember to get the turkey out of the freezer.

But time is rushing by and the best-laid plans don’t always work out...

Min kommentar
Jag är ju väldigt svag för Elly Griffiths serie om Ruth Galloway och när jag för tre år sedan såg att den här novellen gick att ladda ner gratis så var jag ju bara tvungen att göra det. Dessvärre blev den liggande på läsplattan, men julen kommer ju varje år och nu var det äntligen dags.

Novellen utspelar sig mellan Känslan av död och En orolig grav, som jag läst båda två. Det gör nu ingenting, för den har egentligen inget med serien att göra. Förutom att det är samma persongalleri, men här finns inget egentligt mysterium. Här är det fokus på personerna och julen.

Det här är en gullig liten berättelse som passar perfekt på julaftons morgon. I början tyckte jag den var lite trist, när Ruth gick på fest. Jag förstod inte riktigt vad den biten gjorde i novellen, förmodligen är den där för att få in en liten deckargåta i alla fall. Det är inte alls nödvändigt, tycker jag.

Jag tycker språket känns lite märkvärdigt, i betydelsen tillgjort. Jag vet inte om hon brukar skriva så eftersom detta är det första av henne som jag läser på engelska. Det var inget som störde jättemycket, men det var tillräckligt för att jag skulle reagera.

Ruth och hennes vänner skulle jag väldigt gärna vilja hälsa på och Cathbad hade jag velat ha som vän. Med sådana vänner vet man att man alltid klarar sig. Oavsett vad som händer.

Slutet är riktigt juligt. Här snackar vi äkta Christmas spirit.

På Boktipset finns den inte överhuvudtaget.
Goodreads hade den 3,68 i genomsnitt (beräknat på 1 018 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ruth's first Christmas tree: Annika, Bloggbohemen och med näsan i en bok.

Tyvärr verkar den inte gå att köpa, men den går fortfarande att ladda ner gratis på Amazon och den finns att lyssna på, på svenska, på Storytel.

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på den dagen innan julafton och visst levererar den julkänsla! Jag gillade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt skeptisk där ett tag, men jag älskar slutet :)

      Radera