torsdag 21 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Q

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

Q, en helt hopplös bokstav och då hade jag ändå några på lager.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på Q.
Det är ju bara att erkänna: jag kan inte komma ihåg att jag läst en enda kvinnlig författare på Q.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på Q och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.
Jag vet inte om någon kommer ihåg Spaniens låt i eurovisionschlagerfestivalen 1983. Själv kände jag mig ganska ensam om att gilla ¿Quién maneja mi barca? som sjöngs av Remedios Amaya. Den var helt underbar.


3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på Q vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
När jag gick i gymnasiet så hade min bästa kompis en vän vid namn Fransesca Quartey. Från början har jag för mig att hon hade barnprogram i TV, men hon är också skådespelare och teaterregissör. Nu mer är hon tydligen VD för Västerbottensteatern och, detta hade jag ingen aning om, ger bok- och TV-tips i Go'kväll. Det måste jag nog kolla upp.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på Q, eller med ett Q i namnet eller kanske titeln på något hon skapat, som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
När jag var yngre så var jag lite av en rocktjej och Suzi Quatro lyssnade jag väldigt mycket på under några år där i slutet av 70-talet och början av 80-talet.

20 kommentarer:

  1. detta var tufft, men lite kul ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns verkligen inte gott om Q :)

      Radera
  2. Svar
    1. Jag trodde det skulle finnas någon Quist i alla fall, men de jag hittade var män och därmed diskvalificerade :)

      Radera
  3. Quartey har jag nog hört någon gång, tror jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt förvånad när jag såg henne på TV första gången :)

      Radera
  4. Roligt att läsa dina svar på denna svåra bokstav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q måste väl ändå vara den tuffaste av dem?

      Radera
  5. Ja, det var nog inte lätt denna vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hittade i stort sett bara män.

      Radera
  6. Spaniens låt var min favorit det året! Du var inte ensam! /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Mina kompisar trodde jag hade blivit helt galen, alternativt skämtade, när jag sa att Spanien var bäst :)

      Radera
  7. Vem sjutton lägger det spanska bidraget från 1983 på minnet? ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa... svaret på det får ju bli jag :) Att den var just 1983 kom jag inte ihåg, men jag googlade titeln för att hitta youtube-videon :)

      Radera
  8. Hallå där! Vad är det för anmärkningsvärt med det, undrar jag! Det var en jäkligt bra låt med mycket passion, ingen fånig dussinlåt. Då spelar det ingen roll om låten är från Spanien eller från något annat ställe. Eller hur Monika? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar gilla lite udda låtar, släkt och vänner förfasar sig :)

      Radera
  9. Det var ju ganska svårt med Q men du löste det riktigt bra. Den låten kommer faktiskt min mamma ihåg. Jag minns inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag tyckte den var klart bäst det året och köpte till och med singeln :)

      Radera
  10. Suzi fick vara med hos mig också :-)

    SvaraRadera