lördag 16 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven P

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

P var marginellt lättare än O, märkligt, men jag fick ihop det till slut.

1. Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge?
Michelle Pfeiffer kan jag ha sett i en film för första gången i Grease 2, så tidigt som 1982. Jag vill inte påstå att jag har sett allt med henne, men alldeles säkert det mesta. Hon är en av de skådespelare som jag kan välja film efter.

2. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.
Det verkar vara dåligt med kvinnor på P i min hylla och jag kan ju inte kalla en författare för favorit när jag bara läst en bok av henne, men Louis Penny ligger bra till.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på P vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag är ju lite av en sportfåne så här väljer jag faktiskt Anja Pärson. Denna fantastiska kvinna som väl vunnit det mesta som går att vinna. Flera gånger.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat?
Siri Pettersen (som skrivit Odinsbarn) ser jag verkligen fram emot att läsa så småningom.

16 kommentarer:

  1. Odinsbarn är jag också sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog välja den när jag har gott om tid :)

      Radera
  2. Anja tänkte jag inte på... fast min mor heter så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alltid lätt att komma på de där kvinnorna när man behöver dem :)

      Radera
  3. Anja ja. Henne hade man ju kunnat nämna helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport ligger nära till hands för mig :)

      Radera
  4. Pfeiffer så klart! jag gillar henne! och Penny och Pärson också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick gå igenom filmlistan för att hitta en passande skådespelare, det var inte så att hon bara poppade upp :)

      Radera
  5. Jag läste den första boken av Siri Petterssen, och den var bra, jag ska nog fortsätta serien vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ju den förra året, så det lär dröja ett tag till innan den blir läst ;)

      Radera
  6. Siri Pettersen skulle jag haft med såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar vara en spännande författare.

      Radera
  7. Michelle Pfeiffer är en grymt bra skådis! Håller med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan det kom någon film med henne, synd.

      Radera
  8. Pfeiffer javisst och Penny och Pärson! Siri Pettersen har jag också med och på samma punkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en del på P, när jag letade :)

      Radera