söndag 24 januari 2016

En smakebit på søndag: Jag är Pilgrimen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En bok som jag tyckte syntes nästan precis överallt för några månader sedan var Jag är Pilgrimen av Terry Hayes. Först hade jag inte tänkt läsa den, men sedan dök det ena positiva inlägget efter det andra upp. Då ändrade jag mig och av någon anledning tyckte jag att slutet av januari var en perfekt tid att ta sig an en tegelsten på strax under 800 sidor.

Jag har nu kommit ungefär en fjärdedel in i boken och jag vet nog fortfarande inte riktigt vad jag tycker, det är inte heller helt solklart vad den egentligen går ut på. Så långt så verkar den handla om en "pensionerad" (han är bara i 30-årsåldern, men han har dragit sig tillbaka) hemlig agent som har varit med om en hel del och i olika tillbakablickar får vi bakgrunden till en historia, som jag alltså inte vet vad den är. Jag gissar att mannen som kallas Saracenen har något med den att göra i alla fall.

Smakebiten kommer från sida 181.
Saracenen kom fram till gränen till Syrien strax före lunchtid, han klev av bussen från Beirut med en medicinväska i läder i ena handen, en diffust färgad resväska i den andra och en enastående plan i huvudet.
     Det var fem år sedan han, med höga betyg, hade avlagt läkarexamen, och de var de försvunna åren, de hungriga åren. Det tog lång tid för mig att pussla ihop hans förehavanden under den här tiden, men en sak var bortom allt tvivel - när han stod framför den syriske tulltjänstemannen hade han löst den gåta som hade upptagit honom under alla hans vakna timmar. Han visste hur han skulle angripa USA.

41 kommentarer:

  1. Trots de positiva omdömen jag har läst, tror jag inte riktigt det här är en bok för mig. Det ska bli intressant att höra vad du tycker i slutändan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror nog inte att denna är något för dig, den är helt utan finess :)

      Radera
  2. Tack för smakbit. Ytterst tveksamt att jag skulle ta mig an denna tegelsten. Ha en fortsatt fin söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju egentligen inte tänkt att läsa denna, men när det börjar dyka upp positiva inlägg i bloggar jag följer så... :)

      Radera
  3. Denna är en bok som jag är intresserad av att läsa, men tjockleken på boken gör att jag drar mig lite för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt tjock och början är lite förvirrande, i alla fall för mig som förespråkar kronologi och struktur :)

      Radera
  4. Jag är så nyfiken på den här, ska bli kul att se vad du tycker sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denne har jeg hatt lyst å lese, men har lagt den fra meg hver gang siden den er ganske tykk

      Radera
    2. Jag har sett fram emot att läsa den, men en tegelsten av en för mig okänd författare... då tar det emot lite :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Den här är jag lite nyfiken på men sidantalet avskräcker lite. Blir intressant att höra vad du tycker om den sen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför man måste skriva så tjocka böcker :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag får en känsla av att detta inte är en bok för mig, men jag får väl se vad du tycker till slut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var egentligen vad jag också tyckte när jag hörde talas om den :)

      Radera
  7. Ihärdigt att läsa så långt men vara oviss om vad man tycker - du är inte den som ger upp i första taget, tydligen :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det stämmer ju i och för sig, men jag hade missat väldigt många bra böcker om jag hade gett upp efter en fjärdedel, bara för att jag inte riktigt förstår vad boken går ut på :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten, låter inte som en bok för mig. :)

    SvaraRadera
  9. Den var en av förra årets favoriter för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet. Du är ju lite ansvarig för att jag faktiskt läser denna ;)

      Radera
  10. Spennende smakebit! Denne boken har jeg veldig lyst til å lese, men må innrømme at jeg nøler litt pga sideantallet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många sidor, men den är förhållandevis lättläst :)

      Radera
  11. Jag har varit tveksam till denna, någon skrev att den var sexistisk.
    Så jag ser framemot din recension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var vad jag också hörde när den kom och det var därför jag ratade den. Än så länge är den inte sexistisk i alla fall, men det är klart, om man letar så kan man säkert hitta sexism överallt.

      Radera
  12. Den här gillade jag verkligen! Den var svår i början men sen så vände det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har i alla fall ett par av tidstrådarna löpt ihop så nu lättar det nog :)

      Radera
  13. Är intresserad av att höra vad du tycker om den innan jag bestämmer mig för att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Svårt det där med så långa böcker... Det finns ju så mycket bra som ska hinnas med ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men egentligen gillar jag tjocka böcker, att riktigt få grotta in sig i en handling :)

      Radera
  15. Hoppas den visar sig vara värd lästiden i slutändan!

    SvaraRadera
  16. Läskande smakbit, men jag vill nog se vad du tycker i slutändan innan jag bestämmer mig för att skriva upp den eller inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att se att jag skulle bli lyrisk, men den är helt OK. Och jag har ju över 600 sidor kvar...

      Radera
  17. tack för smakebiten! den boken känner jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte det är riktigt din typ av bok, men man kan ju aldrig veta. Ibland gillar man ju något som man egentligen inte borde tycka om :)

      Radera
  18. Tack för smakbiten. Denna är jag lite sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått här väldigt länge och ropat på mig och jag tyckte det var dags nu :)

      Radera